• Anonym

Kan man sätta in pengar på ett konto anonymt?

Ja, som rubriken lyder. Jag vill veta om jag kan besöka ett bankkontor och sätta in pengar på ett konto (jag har namn på kontoinnehavare och kontonummer) och sätta in pengar kontant utan att kontoinnehavaren får veta vem som gjort insättningen. Det handlar om Swedbank eller plusgirot om det spelar någon roll.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan man sätta in pengar på ett konto anonymt?
  • Cornette

Det kan du göra från din internetbank också. Så länge du inte skriver ditt namn, eller något alls, som meddelande till mottagaren, så står det ingenstans vem pengarna kommer från.

• Anonym
    Cornette skrev 2012-06-11 15:11:45 följande:
    Det kan du göra från din internetbank också. Så länge du inte skriver ditt namn, eller något alls, som meddelande till mottagaren, så står det ingenstans vem pengarna kommer från.
    Det syns väl kontonummer? Och det kan kopplas till mig.
  • Lilith Dark

Vad gäller att göra en överföring via internetbanken är det inte att rekommendera om man vill vara anonym.

Får man inte pengar på sitt konto man inte vet var de kommer ifrån så ringer man först och främst troligtvis sin bank. De kan dock inte se exakt ifrån vilket konto, om du inte har samma bank, men de kan se vilken bank det kommer ifrån. Då kommer din bank att göra en formell ansökan om kontoinformation till den banken som pengarna kommer ifrån och slutligen så kommer den du satte in pengar till få veta att det var ifrån dig.

Fick nämligen in pengar på mitt konto förra hösten utan att ha en aning om var de kom ifrån. Jag har också Swedbank, och det är så de gör när någon ringer och frågar om avsändaren. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Cornette
    Anonym skrev 2012-06-11 15:18:17 följande:
    Det syns väl kontonummer? Och det kan kopplas till mig.
    För mig syns inte kontonummer. Måste göra en förfrågan till banken om det.
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-06-11 15:37:00 följande:
    Vad gäller att göra en överföring via internetbanken är det inte att rekommendera om man vill vara anonym.

Får man inte pengar på sitt konto man inte vet var de kommer ifrån så ringer man först och främst troligtvis sin bank. De kan dock inte se exakt ifrån vilket konto, om du inte har samma bank, men de kan se vilken bank det kommer ifrån. Då kommer din bank att göra en formell ansökan om kontoinformation till den banken som pengarna kommer ifrån och slutligen så kommer den du satte in pengar till få veta att det var ifrån dig.

Fick nämligen in pengar på mitt konto förra hösten utan att ha en aning om var de kom ifrån. Jag har också Swedbank, och det är så de gör när någon ringer och frågar om avsändaren. 
    Men om man går till ett bankkontor och sätter in kontant så finns ju ingen info om kontonummer. Vad händer då?
  • Ms H

Ring och fråga bankkontoret. Du behöver inte presentera dig för att fråga.

• Guld Nougat
    Anonym skrev 2012-06-11 16:19:05 följande:
    Men om man går till ett bankkontor och sätter in kontant så finns ju ingen info om kontonummer. Vad händer då?

Då är det helt anonymnt, såvida inte det finns övervakningskameror och kassörskan kommer ihåg vem du var.
  • Alexiandra

Det finns på många ställen insättningsautomater. Dvs du går in på bankkontoret, matar i pengarna i en maskin, anger kontonummer det ska in på och får ut ett kvitto ur maskinen. Tänkt för att snabbare kunna sätta in pengar på sitt eget konto i banken, men det går bra att sätta in på vilket konto som helst i banken som man har kontonummer till.

• Anonym (undrande)

Varför vill du vara anonym? Tror du att personen i fråga skulle må bättre av att få pengar anonymt? Vad skulle du skriva som meddelande. "Tidig julklapp" eller? Har de så dåligt ställt kanske det vore trevligare och ärligare att bjuda hem dem på middag lite då och då eller vad skulle du själv tycka om du var i deras sits. Om det bara är en rolig grej så hoppas jag att du kommer på något bra meddelande så att de inte behöver fundera då mycket på om det är ok att behålla pengarna eller inte.

• Cornellia
    Alexiandra skrev 2012-06-11 16:38:57 följande:
    Det finns på många ställen insättningsautomater. Dvs du går in på bankkontoret, matar i pengarna i en maskin, anger kontonummer det ska in på och får ut ett kvitto ur maskinen. Tänkt för att snabbare kunna sätta in pengar på sitt eget konto i banken, men det går bra att sätta in på vilket konto som helst i banken som man har kontonummer till.
    Fast då måste man ha ett kort som inbetalningen han kopplas till.
Svar på tråden Kan man sätta in pengar på ett konto anonymt?