• segelmannen

Skaffa livspartner från Asien?

Har varit medlem på en svensk större dejtingsida lite längre än bara ett litet tag (men inte i flera år) men det är oerhört svårt att hitta vad man söker. Jag vet att man brukar säga att det finns en till oss alla men det gäller bara att hitta denna person. Intresset hos det motsatta könet verkar inte vara så stort utan är egentligen ganska så svalt. Jag är ingen professor men inte heller någon idiot. Jag är inget benrangel men inte heller en fetknopp. Jag älskar inte att stå på scen inför stora folkmassor men sitter inte heller bara blyg och tyst i ena hörnet.  Jag är ingen Brad Pitt men sågbocken står trots allt ändå kvar inne i vedboden då jag går in där. Sammanfattningsvis tycker jag själv att jag är någorlunda normal i alla fall. Runt det där berömda genomsnittet i många saker. Varför det verkar så svalt intresse från svenska kvinnor vet jag inte då det finns ett lite större intresse från kvinnor med utländsk bakgrund här i Sverige. Likaså har det varit lite större intresse från kvinnor i andra olika delar av världen. Varför vet jag inte men jag har trots allt ändå helst velat träffa en svensk kvinna. Men jag gick med på en dejtingsida i Asien för ett litet tag sedan. Förutom att själva sidan och dess användarmöjligheter är vida överlägset sina svenska motsvarigheter (och dessutom billigare) så var det ett enormt intresse från kvinnorna i den delen av världen på lilla medelmåttiga mig. Jag har nära på hur många erbjudanden som helst om att få träffa kvinnor i alla möjliga åldrar, dejta kvinnor, bilda familj med dom, gifta mig med dom o.s.v. Det räcker att jag loggar in på den asiatiska sidan vid en tidpunkt då dom har normal kvällstid där borta så börjar det genast trilla in en massa erbjudanden om att chatta med dom, det kommer mail och meddelanden i en strid ström. Hur som helst så är det nästan så att det är lite svårt att ta till sig detta fenomen och jag hinner inte alls med att prata med och ha kontakt med alla jag skulle vilja ha kontakt med och lära känna lite mer. Men det finns en del kvinnor som sticker ut och som är utomordentligt trevliga, naturliga, ödmjuka, sunda, sansade, har intressen liknande mina egna också är dom så klart snygga också, i alla fall i mina ögon. Har lärt känna en del lite mer andra. Vet ju att en del inte ser med blida ögon på att västerländska män skaffar ”fruar” från den delen av världen men det är ju inte så att kvinnorna har blivit tvingade av männen att gifta sig med dom. Väldigt många poängterar just att dom inte alls är ute efter en plånbok utan dom vill vara oberoende som kvinnor och kunna ta ansvar för sina egna liv. För egen del är jag inte ute efter varken en kock eller städerska utan en livskamrat helt enkelt. Maten och städningen klarar jag bra på egen hand. Visst, kvinnorna har det inte lätt i den delen av världen. Det är fattigdom, svårt med arbete, ofta en förnedrande kvinnosyn, levnadsvillkor som vi här inte riktigt kan ta till oss om vi inte har sett det med egna ögon o.s.v. så många kan säkert se detta som en möjlighet till ett bättre liv för deras del. Och varför inte? Ett äktenskap mellan två personer från Sverige innebär ju att båda dessa personer bör ju se äktenskapet som ett steg till något bättre för deras egen del. Ingen gifter sig väl med någon med inställningen att dom skall få det sämre i sitt liv? Så man kanske inte helt skall förkasta de asiatiska kvinnornas förhoppning om att gifta sig västerländskt och få det bättre i livet. Samtidigt som även mannen får det bättre i sitt liv.
    Är det någon här som har erfarenhet av en partner från Asien? Vad bör man tänka på om man åker till den delen av världen och träffar någon? Finns det några särskilda fallgropar man bör akta sig för? (svar som kondomer o.dyl. undanbedes) Säg om det går så långt att jag hittar en livspartner som vill flytta till Sverige så småningom, vad förväntas av mig? Skall jag bekosta ett nytt hus åt kvinnans familj ute på landet…eller skall jag försörja (hjälpa) familjen ekonomiskt varje månad? Man ser och hör ju på TV men det är ju också allt. Men vad är sant egentligen om deras kultur o.s.v Finns det några sådana här oskrivna regler eller självklara saker som man bör ta med i beaktningen i sitt sökande efter en livspartner för dom är ju mycket starkare bundna till sina familjer jämfört med oss här i västvärlden? Det som är självklart för dom kanske inte är lika självklart för oss och det kan ju bli en del kulturkrockar så klart. 

• Svar på tråden Skaffa livspartner från Asien?
  • J   a   d   e   d

En sak man undrar när man läser din text är hur du tror att du ska kunna urskilja kärlek bland alla dessa damer som precis som du mycket riktigt skriver, är ute efter ett bättre liv?
    Möjligtvis är ni mycket långt ifrån varandra när det gäller vad ni vill få ut av relationen. Detta ovanpå kulturella skillnader, vilka man ALDRIG någonsin skall ta för lätt på så finns det även ett socialt stigma av att som västerländsk man importera hem en asiatisk fruga.

Jeddan
  • pluvdo

I många dokumentärer jag sett om asiatiska kvinnor så verkar det som att de går till dejtingförmedlingar där någon annan skriver mailen åt dem och så eftersom de själva inte kan någon engelska. Och man får väl anta att de som jobbar på sådana ställen har lärt sig vad för fraser som funkar. Så jag skulle nog akta mig för att ta allt som skrivs på för stort allvar.

Sedan kanske du skall ta dig en funderare kring varför du blir attackerad så fort du loggar in där. Är det uppriktigt intresse hos dem eller en vilja att påbörja ett nytt liv i väst? Flera skickas ju i princip iväg av sina fattiga familjer för att gifta sig med en västerlänning och kunna skicka hem pengar till släkten.

• segelmannen

Tackar för svar så här långt.

Jag är väl medveten om att det kan vara svårt att urskilja äkta kärlek från förhoppningen om att få ett bättre liv.
    Men som jag skrev innan att den typen av äktenskap finns väl redan i Sverige också? Vi skall väl inte vara så blåögda och tro att alla äktenskap i Sverige mellan "svenskar" sker av äkta kärlek? Precis som kvinnor därborta vill få det bättre finns det väl både män och kvinnor i Sverige som också mer ser till att gifta sig rikt, gifta sig med makt, lyx och flärd, gifta sig med "uniformer" än att dom gifter sig av ren och skär kärlek. Ibland är det av rent juridiska och praktiska skäl man gifter sig o.s.v.

Vad beträffar att dejtingförmedlingar skriver mail åt kvinnorna skall jag kanske inte ta ställning till för mycket. Det kanske förekommer. 
    Men i så fall är det dejtingförmedlingar jag har suttit och chattat live med och i de fallen tror jag inte på att det är så det är. Likaså när det kommer snabba mailsvar på sådant jag frågat och undrat över, där tror jag inte heller dessa förmedlingar varit inblandade. Engelskan är väl inte perfekt bland befolkningen därborta men det går att kommunicera bra med dom ändå och både förstå och göra sig förstådd. Min engelska är långt ifrån perfekt den heller utan det är ordbok sidan om som gäller emellanåt.
    Kanske vissa kvinnor får hjälp med att skriva sina profiler och lägga upp dom? Men å andra sidan är det väldigt många profiler som är väldigt futtiga och bristfälliga så där kan jag inte tro att någon som kan engelska bra har varit inblandad.

Sen varför jag snabbt blir "attackerad" efter inloggning kan ju så klart diskuteras. Jag har inget facit och vet inte sanningen tyvärr. Därför jag öppnade tråden för att få lite olika synvinklar på det.
    Jag tror ju mycket väl att det ligger ekonomi bakom i en del fall och en förhoppning om ett bättre liv. I en del fall tror jag man som vithyad mellanblond västlänning med ljusare ögonfärg ses som lite "exotisk" i deras ögon. Precis som jag kan tycka att en del kvinnor därborta är "exotiska" i mina ögon med t.ex. svart långt glänsande hår, solbränd hy, mörka djupa "rådjursögon" o.s.v., alltså något man hajar till inför när man ser det. Det man inte är så van vid tittar man till lite extra på helt enkelt.

Något annat som jag tycker mig ha fått en uppfattning om genom att prata med flera är att yngre män därborta inte anses så attraktiva för dom står väldigt ofta inte för sina löften, att bedra och lura sina flickvänner/fruar verkar vara mera regel än undantag, dom är inte så villiga till arbeta hårt och kämpa för familjen utan dom drar gärna sin väg när det blir lite jobbigt och besvärligt. Visst, det kan ju vara påhitt allting från deras sida så klart för att det skall låta bättre. Men i så fall är ju alla dessa kvinnor lika mycket lögnare som dom påstår att många män är.
    Sen har jag ingen aning om fördelningen mellan könen på deras dejtingsidor. Kvinnorna verkar vara mera hemma hos familjerna än männen är och då blir det kanske att deras sätt att få tag på partners är genom internet och dejtingsidor och det kanske är ett överskott på kvinnor där. Bara spekulationer från min sida nu alltså. Har inga belägg för det. Spektrummet på åldersfördelningen är allt från mycket yngre än mig själv till äldre än mig själv. Och väldigt många tycker ungefär samma saker om de asiatiska männen. Inte så bra alltså.

• Argo

Många svar får du ju i den här TV-serien:
    http://www.svtplay.se/video/113973/del-1-av-6

Thailändska kvinnor som flyttat till Norge. De talar om varför de valde en norrman osv.

Jag känner en man som har en tjej från Asien. Hon är självständig, äger ett företag i hemlandet (som hennes pappa driver), står skriven som ägarinna på deras gemensamma hus i landet i fråga (pga juridiken) och hon är hur trevlig och snäll som helst.

Killen är inte det minsta utnyttjad för någonting annat än att hon blev kär i honom. Inte ens huset han köpte åt dem tillsammans kan man säga att hon blåste honom på eftersom det var han som tog upp det och lade några hundratusen på att köpa det så de kan ha när de är därnere.

Hennes familj tigger inga pengar från svensken (och han har en hel del) och allt är bara ...

... fullständigt normalt. Sånär som på att de pendlar mellan Sverige och Asien på säsongsbasis.

• Fröken Susidus

Det är inte lagligt att åka ner och hämta hem en människa man inte träffat.
    Personligen tycker jag att det är en form av människohandel.

En viktig skillnad mellan kärlekslösa äktenskap i sverige mellan svenskar och ett där den ene är från kina och den andre svensk är att i sverige har vi mänskliga rättigheter. I kina lever många fattiga i misär och så klart är de i beroendeställning till den som kommer dit för att "finna kärleken" eller döva sin ensamhet..
    Jag tycker att man ska ta sig en funderare på vad man har för människosyn innan man åker ner dit.
    Är det rätt att "köpa" en annan människa? För det är ju bara synonymer för samma sak.. Om hon köper sig ett bättre liv i sverige, säljer hon samtidigt sig själv.

• segelmannen
    Fröken Susidus skrev 2012-06-12 00:41:53 följande:
    Det är inte lagligt att åka ner och hämta hem en människa man inte träffat.
    Personligen tycker jag att det är en form av människohandel.
    Jag vet inte om det är mig specifikt du avser eller bara rent allmänt? För egen del skulle jag aldrig "åka och hämta" någon jag inte har träffat. Man träffas naturligtvis så många gånger som möjligt först för att se hur man funkar ihop så gott det nu går. Gäller ju att lära känna personen så mycket som möjligt.
  • Takex

Jag är gift med en Japan och det enda man bör tänka på är kulturkrockar och språk barriärer. Dom ska man ta på allvar för det är allvarliga saker. När det gått fel för asiater som flyttat hit av olika anledningar så är det för att partnern inte tagit hänsyn till just kulturkrockar och språk. Har man en asiatisk partner så ska man lära sig om dennes kultur och helst minst en introduktion i dennes språk. Varför om man ska bo i Sverige? Dels handlar det om respekt men också för att man då kan få mer förståelse till varför ens partner uttrycker sig på ett speciellt sätt även när denne pratar svenska eller engelska. Eftersom folk sällan pratar engelska på en modersmålsnivå när dom inte är från ett engelsktalande land så är ens modersmål grund mall till hur man pratar.

Du bör också leva lite i hennes land om det finns möjlighet, träffa hennes familj och se vart hon uppfostrades och präglades. Sen är det förståelse, respekt och tolerans som gäller. Räcker med om du har det då det smittar av sig snabbt.

Och sist men inte minst. Tro aldrig att det är bäst att försvenska henne så fort som möjligt. Rätta inte minsta lilla fel i språket, kulturen som hon gör, låt henne lära sig själv och när det är dags för något nytt t ex ett bröllop eller en födelsedags fest, berätta lite lätt om hur vi gör det på ett glatt och lättsamt sätt.

Det ska nog gå jättebra :)

• Dominant
    J a d e d skrev 2012-06-11 16:08:10 följande:

Detta ovanpå kulturella skillnader, vilka man ALDRIG någonsin skall ta för lätt på så finns det även ett socialt stigma av att som västerländsk man importera hem en asiatisk fruga.

Ger du samma råd till svenska tjejer som funderar på att bli tillsammans med en invandrare? Att du avråder dem på grund av kulturella skillnader och socialt stigma.
  • hellokill3r
    Dominant skrev 2012-06-14 15:56:44 följande:
    Ger du samma råd till svenska tjejer som funderar på att bli tillsammans med en invandrare? Att du avråder dem på grund av kulturella skillnader och socialt stigma.

Så vitt jag vet finns inget socialt stigma för kvinnor med asiatiska män. Däremot äldre kvinnor med gambianska män t.ex där skulle jag nog avråda också.
Svar på tråden Skaffa livspartner från Asien?