• Felicia6

Vad innebär föräldrakooperativ?

Jag har hittat ett föräldrakooperativ här i området som låter rätt bra i mina öron att ha mitt barn på, men vad innebär egentligen föräldrakooperativ?
    Det stod ingenting om det nämligen, bara vart dom stod i fråga om kost, aktiviteter osv..

• Svar på tråden Vad innebär föräldrakooperativ?
  • Tintomara

Det innebär att föräldrarna driver dagiset. Det är lite olika hur man gör i olika kooperativ, men en del har ett par dagar per termin som de jobbar på dagiset tillsammans med personalen, det är vanligt att man har städansvar på rullande schema, en del bakar och tar med till dagis etc. Man har naturligtvis mer att säga till om som förälder på ett kooperativ, men också mer uppgifter.

• En helt vanlig mamma

foraldrarna formar ganska stor del av hur det skall se ut...Fortf. galler ju de nationella riktlinjerna m.m. ex. laroplanen for forskolan. De brukar aven masta arbeta lite emellanat med stadning o dyl. De foraldrakooperativ jag vet om har aven eget intag vilket innebar att fsk godkanner vissa sokande och nekar andra plats. Kan vara bade bra och daligt.

Kvaliteen ar ofta god, men som sagt, du som foralder kommer att masta lagga in din del i arbetet ocksa.
    Som personal kan det ibland vara hogre loner, men fortbildning och liknande ar ofta samre.

• Lola Jämtland

Sökte lite på nätet hur det kan förklaras...

web.telia.com/~u18402538/sidor/kooperativ/fakta.html

• Stora

Hos oss är det så (mitt jobb alltså) att föräldrarna driver en förening som driver förskolan. de har en styrelse som väljs och som "bestämmer". De har personalansvar och vi är anställda av föreningen. Föreningen får bidrag / barn av kommunen att driva förskolan.
    Hos oss gör föräldrarna arbetsinsats motsvarde 50% tjänst tillsammans det betyder att de jobbar ca en dag / månad (beroende på antal famlijer) då är de i köket och tex skalar potatis, dukar och handlar. På vissa ställen lagar de mat,städar osv det är viktigt att man kollar upp så att man orkar med vad man åtar sig. Hos oss har de pg av att de jobbar en lägre avgift än i kommunen vi har också generösare regeler kring 15 timmars barn, ledigheter osv - sånt får ju styrelsen besluta.
    Det föräldararna inte får göra hos oss är att "lägga sig i" det pedagogiska arbetet" och det fungerar bra - det har de överlåtit åt oss som har det som yrke.

• Stora

För övrigt har vi en egen kö med strikt köordning - ingen väljs bort till förmån för ngn annan - vi tillämpar syskonförtur och förtur för barn med behov av särskillt stöd annars frå man plats i den ordning man ställt sig i kö. (Trots att det står i stadgarna att vi får plocka ut för att se till barngruppens behov tex av en viss årskull eller kön...men det har vi aldrig gjort för det känns som det lätt blir godtyckligt.)
    Vi redovisar varje år med verksamhetsberättlse revsion mm och vi följer kommunens riktlinjer och läroplanen för föskolan.

Även vad gäller personal har vi en mkt högre personaltäthet än kommunen och anställer bara utbildad personal.

• Lilla Linnéa

Precis som föregående har sagt så innebär ett föräldrakooperativ att föräldrarna driver dagiset och är arbetsgivare.
    Förskolan i sig fungerar som en vanlig förskola dvs vi har utbildad personal som tar hand om barnen.
    Hur mycket man som förälder måste jobba skiljer sig mellan kooperativen. På vårt kooperativ städar man 5 dagar / år per förälder samt jobbar i barngrupp 2 dagar/ år per förälder. Utöver det ingår man i olika arbetsgrupper som tex styrelsen, ute inne gruppen, köansvarig etc.
    Vi har egen kock som lagar all mat från grunden - inga halvfabrikat och vi köper mkt ekologiska varor.

Det som är så bra med föräldrakooperativ är att det är vi föräldrar som bestämmer tillsammans med personalen hur vi vill ha det.
    Man lär känna personal, barn och föräldrar väl. Alla känner alla.
    15 timmars barnen får frukost, lunch och mellis. På vissa kommunala förskolor har 15 timmars barnen ej rätt till lunch tex.
    Om jag är sen kan jag ringa dit och säga att jag kommer 15 minuter sent utan att ngn blir arg.

Väljer man ett kooperativ får man dock vara beredd på att man måste lägga ner mer tid än vad man gör på en vanlig förskola.

Jag tycker att vi har en jätte bra förskola och jag skulle aldrig vilja byta till kommunalt.

Svar på tråden Vad innebär föräldrakooperativ?