• hundpuss

Skriva B-uppsats på annan högskola?

Pluggar på ett program, 180 hp, alltså kandidat.

Undrar om det går att läsa en termin på annan ort och skriva sin uppsats på det "andra" universitetet? Kan man tillgodoräkna sig uppsatsen sen? Det är ju fortf inom samma huvudämne.

Hoppas någon förstår vad jag menar. Har nämligen funderat på en termin på annan ort för miljöombytets skull. Erfarenheter och tankar? Tips? 

• Svar på tråden Skriva B-uppsats på annan högskola?
  • litenlur

Du ska fråga studievägledaren som är ansvarig för ditt program. Se till att du får klart för dig tydligt hur det fungerar innan du väljer att göra så, så att du inte så att säga läser i onödan. Sedan får du ju förmodligen ta kontakt med det andra universitetet för att se om du kan få tillgång till rätt kurs där också. Det är i alla fall helt upp till programansvariga på din högskola vad du kan tillgodoräkna och inte. 

• Guld Nougat

Det är väl C-uppsatsen du menar? Kandidatuppsatsen?

• hundpuss

Alltså jag är ju rätt ny o vilse på det här med högskola, men det är den första uppsatsen jag ska skriva till våren. Trodde att det hette B-uppsats?

• Guld Nougat

C-uppsats är ju kandidatuppsatsen som skrivs sista året, oftast sista terminen. Sedan har man ibland en B-uppsats som skrivs under andra året oftast. Brukar generellt vara svårt att byta utbildningsorter hur som helst eftersom de oftast inte har samma programuppbyggnad. Vad är det du läser för program?

• M166

Uppsats bör du kunna skriva var som helst, skulle dock rekommendera att skriva både B och C vid samma högskola då man behöver erfarenheten från B för C-nivån.

• hundpuss
    Guld Nougat skrev 2012-06-13 14:23:20 följande:
    C-uppsats är ju kandidatuppsatsen som skrivs sista året, oftast sista terminen. Sedan har man ibland en B-uppsats som skrivs under andra året oftast. Brukar generellt vara svårt att byta utbildningsorter hur som helst eftersom de oftast inte har samma programuppbyggnad. Vad är det du läser för program?
    Då är det B-uppsats det gäller.

Läser pol kand programmet. (Statsvetenskap). 
  • hundpuss
    M166 skrev 2012-06-14 00:29:19 följande:
    Uppsats bör du kunna skriva var som helst, skulle dock rekommendera att skriva både B och C vid samma högskola då man behöver erfarenheten från B för C-nivån.
    Ska maila studievägledare på min "ordinarie" skola och se vad hon säger. Frågan är ju fri åtminstone.
Svar på tråden Skriva B-uppsats på annan högskola?