Hur utför man KUB-ultraljudet?
Nån som vet? Gör man det vaginalt eller på magen? Vet inte hur det funkar i v.12?
Tacksam för svar!
Nån som vet? Gör man det vaginalt eller på magen? Vet inte hur det funkar i v.12?
Tacksam för svar!
Brukar vara magen :)
som jag har fattat det gör man det på magen :) Ska göra mitt på fredag :)
Det gjorde jag i v 12+5 iaf..
På magen:)
Aha. Tack för svar! Jag har bara utgått från att det är vaginalt, men så kom jag plötsligt på att det kanske det faktiskt inte är. Då hade jag rätt då!
Dock undrar jag hur sjutton man kan se genom magen såhär tidigt... jag tycker inte jag kan känna livmoderkanten än.
Har blivit lite rund, men det är liksom inte en "riktig" gravidmage, utan mer svullen bara.
Sen vet jag att jag har en bakåtlutat livmoder, nån som vet om det blir svårare att se såhär tidigt då?
Det tas på magen. Många BM vill att man har urinblåsan fylld när man kommer så livmodern lyfts upp lite.
När vi gjorde det så gick det till precis som ett vanligt ultraljud som man gör i vecka 18 (minus eller plus några veckor) :)
Det är lite lustigt längre fram i graviditeten när magen börjar kurra på helt nya ställen
Hej!
Urinblåsan ligger framför livmodern, och en av anledningarna till att man vill ha den fylld är att ultraljudet får bättre bild om vågorna får gå genom mycket vätska. Dessutom pressar den bak livmodern en aning om den är fylld.
KUB görs som många säger via buktransducer, och man mäter ju en liten spalt i nacken på fostret under det, och lägger ihop det värde man får med moderns ålder och två blodprov: PAPP-A och B-HCG. Sammanlagt ger dessa 4 faktorer en viss "riskskattning" för att ditt barn skall ha någon av kromosomavvikelserna 13,18,21. Om risken beräknas till högre än 1/200 erbjuds man normalt forstatt diagnostik via fostervattensprov eller moderkaksprov.