• minafinastebarn

HUR tillaga bakad potatis???

Har hört man kan göra i både ugn o mickro?

Men HUR gör man? 

Mickro: lägga in på ett fat?

Ugn: ?

Kom gärna med massa gottiga tips!!       

• Svar på tråden HUR tillaga bakad potatis???
  • mammatill6

lägg i folie i ugnen eller direkt in i micron på ett fat. Men glöm inte sticka potatisen så den inte smäller. Vi brukar göra skinkröra med creme fraish, fransk senap, salladslök, majonäs och peppar. Skagen är ju också gott. Annars bruka vi ha hackad lök, rom, riven ost, creme fraish, smör så får man ta vad man vill.

• fortsätt paddla

Tycker dom blir bäst så här:
    Skär ett kryss i ovansidan på potatisen. Pensla med olja och lägg på ett fat med flingsalt. Strö även lite salt ovanpå potatisen. In i ugnen i ca 40 min och ta sedan ut dom. Lägg på lite smör ( i krysset) och in i ugnen i ca 20 min igen.
    Goda röror till sedan. Så här blir det både onyttigt och gott;)

• minafinastebarn
    mammatill6 skrev 2012-06-11 21:15:09 följande:
    lägg i folie i ugnen eller direkt in i micron på ett fat. Men glöm inte sticka potatisen så den inte smäller. Vi brukar göra skinkröra med creme fraish, fransk senap, salladslök, majonäs och peppar. Skagen är ju också gott. Annars bruka vi ha hackad lök, rom, riven ost, creme fraish, smör så får man ta vad man vill.

Oh vad gott det låter!!

Hur länge har du i ugn/micro? Vänder man på dom?
    fortsätt paddla skrev 2012-06-11 21:18:42 följande:
    Tycker dom blir bäst så här:
    Skär ett kryss i ovansidan på potatisen. Pensla med olja och lägg på ett fat med flingsalt. Strö även lite salt ovanpå potatisen. In i ugnen i ca 40 min och ta sedan ut dom. Lägg på lite smör ( i krysset) och in i ugnen i ca 20 min igen.
    Goda röror till sedan. Så här blir det både onyttigt och gott;)
    Räcker med kryss, behöver inte sticka dom oxå?

• sweetbird

Jag klär in varje potatis i folie sen pickar jag hål i potatisen och foliet med en gaffel runt om. Sen in i ugnen vänder på potatisen någon gång då och då :)

• snuppis

jag tycker de blir godare i ugnen. i micro blir de så äckligt degiga på nå vis 

• fortsätt paddla

Det blir dom med folie med;) själva grejen är att få ett knaprigt salt skal ....

• Vitblomma

Jag tvättar av potatisarna och gör ett kryss i varje innan jag stoppar dem i ugnen utan folie:) blir kanoners med räkröra:)

• SVejsan

Bara ett förtydligande, ha inte alufolie på när du kör i mikron. Sprakar och blixtrar obehagligt

• Flowers and Bees

Vi brukar sticka med tandpetare, (tvätta innan). Micron i 10 min, sen vänder du och kör minst 5 till, ibland 10 till.. Smidigt! Sen slår vi in dom i folie och serverar

Äntligen ett +
  • annca

Föredrar helt klart lagad i ugn. MED folie så den inte blir torr. Det måste verkligen vara folie, annars blir det bara ett tjockt segt skal, och nästan ingen ätlig potatis! :) (Tillhör de som formligen avskyr potatisskal... *uäck!*)

Kryssar potatisen, då behövs ingen prickning, lindar in i folie, bakar i ugn i ca 60 min, beroende på hur stora potatisarna är. 200 -220 grader. Brukar gå lite fortare i varmluftsugn än vanklig, men man får pröva med potatissticka.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lilly Li

Jag kör mina 10 minuter i micron och sen ytterligare typ 15 i ugn, snabbare och du får ungssmaken som man annars missar i micron!

Svar på tråden HUR tillaga bakad potatis???