• Anonym (Hur tusan...)

Hur tusan ska vi berätta hur barn blir till?

Vår son är 6 år och har börjat fråga mkt om hur barnet kommer in i mammans mage....
    Vi har inte kommit på hur vi ska förklara detta för honom utan att det blir knasigt!
    Inte för komplicerat och inte så han blir äcklad....

Jag kommer inte ihåg hur mina föräldrar berättade detta för mig. Min man minns inte heller...

Hur berättade ni?

• Svar på tråden Hur tusan ska vi berätta hur barn blir till?
  • mikroE

Jag tycker du bara ska berätta sanningen på en nivå som han kan förstå. Mest troligt blir han äcklad men det brukar gå över (senast till tonåren...) Annars finns det böcker också man kan kolla i och prata om tillsammans. Fråga på biblioteket, de är proffs på det där med att guida folk till rätt böcker.

• MammaJohanna1

Just den där "kommer in i magen-biten" är ju den svåraste att förklara neutralt

Kan man inte säga att spermierna simmar från pappans snopp genom mammans snippa och att de krockar med det lilla ägget som finns inne i magen och att det då kan bli en bebis? 

• älg

Lättare att läsa en bok om ämnet kanske. jag har tänkt låna då mina barn också är nyfikna..-)

• MammaJohanna1

Jag tycker överlag att många böcker förklarar luddigt eller för barnsligt. Katerina Janouch (stavn?) har skivit en som är helt okej. 

• Anonym
    Toppen9 skrev 2012-06-11 21:29:39 följande:
    Finns väl bra böcker ni kanske kan läsa tillsammans?

Köp "kärleksboken" av Pernilla Stavfelt (stavning? 
  • Juronjaure

Finns en fantastisk bok som hete r"Per, Ida och Minimum" som beskriver ALLT om hur barn blir till. Rakt på sak, inga omskrivningar. Jag älskade den när jag var liten.

• moontrip

Åh. Förklara det så himla enkelt som möjligt bara! Och neutralt.

När min son var liten så spelade han nåt cd-rom spel som handlade om kroppen. Bl.a så fanns där ett "spermalopp" där man fick typ välja mössa till "sin" spermie och sen tävla mot de andra. Det var ett väldigt gulligt spel, och det gjorde att det kändes så avdramatiserat.

Tror jag förklarade väldigt tidigt ungefär hur det hela går till. En dag kom han och frågade: men HUR kommer de in i magen? Har man liksom en slang emellan då, eller? Så vissa detaljer hade jag tydligen missat att få fram, hehe! 

• Hoppfull84

ni köper "så blev jag till" av katarina janouch, eller  "håkan bråkan och bebismysteriet" eller "kråke i mammas mage"
     och läser boken tillsammans med barnet. sen svarar man så ärligt man kan på frågorna som dyker upp såklart barnanpassar man svaren lite.

Svar på tråden Hur tusan ska vi berätta hur barn blir till?