• Anonym (Tungan)

Nån som klippt tungbandet i vuxen ålder?

Jag skulle vilja få mitt tungband klippt men är orolig för ifall det gör att jag kommer att prata konstigt. Jag har levt med kort tungband i 25 år och pratar normalt vad jag vet, (men med viss ansträngning, och jag har aldrig kunnat hångla ordentligt) så om jag klipper det och tungan blir längre, behöver jag lära mig att uttala ord på ett nytt sätt?? Nån som har gjort sånt ingrepp och kan svara på om det var svårare/lättare att tala?

• Svar på tråden Nån som klippt tungbandet i vuxen ålder?
  • Anonym

Hej,

förra året gick jag till doktorn och klippte mitt, jag var 23 då. Anledningen var att jag ofta hade ont under tungan, det skavde och att jag upplevde som spänningar i huvudet. Hade ibland ont i huvudet och då trodde jag att det kunde bero på att jag inte var riktigt avslappnad. Det var ansträngande att prata mycket och om jag gjorde det fick jag ofta ont under tungan. Upplvede allmänt att tungan var orörligt. Det var inte superallvarligt (jag har ju haft det så länge) men något som störde mig.

För mig har det blivit bättre efter jag var hos doktorn. Har typ aldrig ont och tycker inte att det liksom spänner. Jag kan numera slicka mig runt munnen mer obehindrat, äta t.ex. hårda baguette utan att riskera att börja blöda under tungan och stör mig inte längre på den. 

"Operationen" gick jättesnabbt för mig och var bara på sjukhuset en gång och bara i ungefär 40 min (varav klippningen 5min). Den gjordes på en öron näsa halsmottagning. Ring en sådan och boka tid med doktor / prata med sköterska om ni är oroliga. Var först hos husdoktorn men han hade dålig koll. Vissa sådana mottagningar kräver ingen remiss från husdoktorn. T.ex. den i Högdalen. 

Svar på tråden Nån som klippt tungbandet i vuxen ålder?