• Slagathor

Familjerum på hotell?

Vi är två vuxna och två barn. Har bara rest utan barnen innan. Nu när vi kollar på hotellrum (i europa) så vill vi ju ha ett med åtminstone tre bäddar. Lillan kan sova mellan oss, säkert. Är det tillåtet? I alla fall, det verkar inte finnas gott om sk familjerum. Kan man be om en extrasäng till ett rum med en dubbelsäng? Hur göra?

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Svar på tråden Familjerum på hotell?
  • iMHotEP

Nu vet jag inte hur det är i utlandet, men på scandic brukar det finnas dubbelrum med extrabädd, typ bäddsoffa.

Ring hotellen o fråga, för det skiljer sig säkert från olika kedjor.

• W Goldberg

Rätta mig om jag har fel, men är inte sängarna i Sydeuropa ofta mindre än våra?
    Det kanske blir trångt att sova 2½ i en säng.

• seandra82

på många  hotell kan vara att man får säga te i bokningen om man vill ha extrasäng 

• La Lola
    Slagathor skrev 2012-06-12 08:39:59 följande:
    Vi är två vuxna och två barn. Har bara rest utan barnen innan. Nu när vi kollar på hotellrum (i europa) så vill vi ju ha ett med åtminstone tre bäddar. Lillan kan sova mellan oss, säkert. Är det tillåtet? I alla fall, det verkar inte finnas gott om sk familjerum. Kan man be om en extrasäng till ett rum med en dubbelsäng? Hur göra?
    Tillåtet? Varför skulle det inte vara det?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Magdalena82
    La Lola skrev 2012-06-12 09:12:46 följande:
    Tillåtet? Varför skulle det inte vara det?
    Därför att man på många ställen fortfarande betalar per person och inte per rum tyvärr, om det nu är så TS menar. Ofta betalar man ett grundpris på rum och sen får man betala extra för alla personer över 2, då barnen inte längre räknas som spädbarn i resevärlden.
  • La Lola
    Magdalena82 skrev 2012-06-12 09:16:25 följande:
    Därför att man på många ställen fortfarande betalar per person och inte per rum tyvärr, om det nu är så TS menar. Ofta betalar man ett grundpris på rum och sen får man betala extra för alla personer över 2, då barnen inte längre räknas som spädbarn i resevärlden.
    Ok...ja det måste ju vara så Ts menar för ingen kan ju hindra nån från att samsova.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Magdalena82
    La Lola skrev 2012-06-12 09:18:48 följande:
    Ok...ja det måste ju vara så Ts menar för ingen kan ju hindra nån från att samsova.....
    Nej det är ju lite svårt att hindra samsovning haha, jag tror iaf det är just max antal personer per rum och vad det kostar som TS är ute efter :)
  • Slagathor
    Magdalena82 skrev 2012-06-12 09:16:25 följande:
    Juste
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Slagathor

Det är Prag det handlar om. Vi reser dit varje sommar/höst. Jag har dock aldrig stött på någon direkt kommunikationskung bland receptionisterna, men det kan vara värt att sutta iväg ett mail på prov. På engelska. Hur ska jag skriva då? Att vi är 2 vuxna med 2 barn i de och de åldrarna, efterföljt av frågan vad vi borde boka för typ av rum? 

Svar på tråden Familjerum på hotell?