• Anonym

    Ljus avföring, ont i magen och illamående!

    Hej!

    Har fruktansvärt ont i magen när jag vaknar på morgonen och får alltid gå upp och göra nummer 2 det första jag gör på morgonen. Då är avföringen väldigt ljus och lös. Det fortsätter att göra ont i magen tills sena eftermiddagen. Var hos hälsocentralen igår, men läkaren trodde att det var livmodern och att jag skulle gå till en gynekolog.
    Men jag fick även en remiss till mag- och tarmavdelningen på sjukhuset.

    Det gör alltså fruktansvärt ont i magen, i nedre delen av magen, känns ungefär som mensvärk.
    Sen så har jag ljus avföring och är illamående. Blir väldigt gasig i magen efter att jag har ätit. 

  • Svar på tråden Ljus avföring, ont i magen och illamående!
  • Anonym

    Nej, inte vad jag vet. Har inte gluten eller laktos iallafall, det har jag kollat upp.

  • Anonym

    Det låter faktiskt som ett gallstensanfall. Det gör fruktansvärt ont.

  • Anonym

    Men då gör det väl ont högre upp i magen?
    Jag har ont precis under magen. 

  • Anonym (angelica)

    Jag har faktiskt haft liknande symtom som du de senaste dagarna. Då har jag vart riktigt orolig i magen och haft magkramp, dock inte så liknande mensvärk mer som en kramp fast i nedre magen också. Vet ej vad det kan vara. Men gå till gynekologen! Det har jag tänkt att göra för jag har också haft ont vid sex. då tänkte jag spontant på livmodern.
    så kan ju vara så i ditt fall också? vet ju dock inte om du har t ex ont vid sex också? men boka tid hos gyn så dom får kolla iaf. 

  • Anonym

    Har inte ont vid sex, då jag är homosexuell och bor ihop med en kvinna.
    Men om det är livmodern, varför är avföringen ljus då? 

  • Anonym
    sskstud3nt3n skrev 2012-06-12 10:11:19 följande:
    Kan vara en irritation i tarmen som orsakar det. Förlåt en dum fråga, men du har inte ägglossning nu?
    Har haft ont i ca 1 månad. Min mens slutade den 9e juni, så kan inte ha ägglossning nu. Och dessutom så har jag haft ont så länge.
  • sskstud3nt3n

    aha. Anledningen att jag frågade om du hade ägglossning var att det kan orsaka svullnad som trycker på tarmarna ;) men om du har haft ont länge så kan vi utesluta det.
    Att avföringen är ljus kan bero på att tarmen inte suger upp näring och själva processen går för fort. Därför tror jag på någon form av tarmirritation. Du har inte stressat ovanligt mycket under en tid?

  • Anonym

    Okej! :)

    Tycker inte att jag har stressat någonting över huvud taget, då jag är arbetslös och mest är hemma hela dagarna.
    Läkaren kände och klämde på hela magen och sa att han hittade inget som var akut. 

  • sskstud3nt3n

    Men det kan ju vara stressande att vara arbetslös med..det ska gudarna veta... Men om han klämt och donat så lär det icke vara lever eller galla, det märks ganska omgående.

    Hur länge har du haft ont egentligen? usch, inge kul med magont :(

  • Anonym

    Jag tycker att det är ganska skönt att vara arbetslös just nu. Trivdes inte alls på mitt förra jobb så jag sa upp mig.

    Började för 1 månad sen, då hade jag bara ont på morgonen, men senaste veckan har jag haft ont hela dagarna fram till sena eftermiddagen, då släpper det. Har praktiskt taget inget ont alls på kvällen. 

Svar på tråden Ljus avföring, ont i magen och illamående!