• tuvali1

Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?

Hej!
    Snart är min son 10 månader. Han har aldrig sovit bra. Kanske 3-4 ggr de två sista månaderna har han klämt in att sova 7-9 Tim i sträck. Oftast är det 2-3 Tim i sträck som gäller för killen. Han sover i eget rum i spjälsäng.det blir alltså många ggr man får gå in för att ge napp, stoppa om, trösta och söva om. Är detta normalt att vakna flera ggr per natt för en 10 mån? Självklart känns det som om alla andras bebisar sover hela nätter!!! Han vaknar nästan alltid runt 06. Försöker dra ut på det och lägga honom att sova vid 10-11 eller 11.15. Sedan försöker jag att han ska sova 14.30 till 15.30 eller 16.00. Längre pass än så dagtid går inte! Han sover i vagn dagtid. Han är suuupertrött när jag lägger honom och ibland känns det som om han skulle behöva diva 3 ggr per dag när han vaknar sp tidigt och inte sover längre pass åt gången. Men snart ska man ju vänja vid att bara sova en gång! Vet inte hur jag ska kunna hålla honom vaken?! Dagarna kommer ju bara innehålla gnäll!
    Hur har ni det med era 10 månaders? Hur sover de? Vilka tider och hur länge per sovplats? Dag och natt.
    Jag behöver pepp och råd!

• Svar på tråden Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?
  • Fru Karlsson

Min första uppfattning jag får är att sömntiderna ni lägger han för att sova inte är så bra.
    Att lägga en 10 månaders för natten så sent 11.15 är ju alldeles för sent.Nu har sonen alltid sovit bra både nätter och på dagarna så det är inte alla barn som gör det.men min första tanke är ju sovrutinerna.
    Han vaknar mellan 05.30 och 06.00 varje dag.Ibland tidigare.Sen sover han två gånger på dan.Två tre timmar på fm och två tre timmar på eftermiddagen också.Vad har du hört de bara ska sova en gång på dan? Min är snart året och han sover alltid såhär.Och somnar mellan 8 och 08.30 om kvällarna.Varför ska du hålla han vaken? Han blir nog bara gnällig som du själv säger om du tvingar han vara vaken.Kan han bara sova i vagn på dagen? Ändra om sovtiderna lite och lägg för kvällen senast 8 tycker jag.Att hålla dem vakna sent på kvällarna i tron om att man ska få sovmorgon funkar inte:) 

• tuvali1

Fru karlsson: Nej nej nej. Första fm luren lägger jag honom kl 10 och han sover till 11 eller 11.15. Annars har jag ju skrivit 23.15... På dagis sover de ju bara en gång och då måste de ju få in den vanan innan de börjar där. Oh herregud två tre timmar skulle aldrig min kille sova på dan. I mina öron sover din ettåring väldigt mycket dagtid? Kan alltså bli upp till 6 Tim dagsömn?! Det är ju mer sov än vakentid? Läst nånstans att en 9 mån behöver 3 Tim dagsömn fördelat på två tillfällen.

• Fru Karlsson

Ok:) Då uppfattade jag fel.Men på dagis är de ju större,det är väll ett tag tills han börjar där....Och man behöver inte alls ha styrda sovtider som du beskriver.Behövs inte när de är så små,inte på dagis heller för den delen.De behöver den sömnen.
    Ja han sover mycket,det är inte varje dag det blir så men oftast och det är helt normalt.Det du läst är helt tokigt.De ska få sova hur länge de vill och så mycket som de behöver.Och man ska inte väcka

• tuvali1

Men eftersom min son sover dåligt på nätterna kanske det inte vore fel att styra dagsömnen lite. Skulle han tex sova sex timmar på dagen så skulle han väl varit vaken hela natten!
    Fler med erfarenheter och förslag?

• Fru Karlsson

Han har alltid sovit hela natten ändå faktiskt så det är inte säkert.Men ni får prova er fram!

• Natulcien
    tuvali1 skrev 2012-06-12 11:38:33 följande:
    Men eftersom min son sover dåligt på nätterna kanske det inte vore fel att styra dagsömnen lite. Skulle han tex sova sex timmar på dagen så skulle han väl varit vaken hela natten!
    Fler med erfarenheter och förslag?
    Självklart kan du styra upp dagsömnen för en 10 månaders bebis! De behövs för de allra flesta. Vi började styra upp dagsömnen runt 6 månader, men då bara dagens sista sovning som inte fick bli för sen.

Men runt 10 månader sov vår son 30 min på fm, runt kl.11 och 30 min på em, runt kl.15.30. Så totalt 1 timmes dagsömn. Men sen sov han 12 timmar utan att vakna på natten, ca 20-08.

Jag såg att du var inne i tråden om Tass-metoden? Använder ni den nu?
    Och är det inte enklare att ha honom i samma rum om han vaknar så ofta?
    Nappen? Stör den honom, tror du? Kanske ta bort den i så fall?
  • tuvali1

Natulcien, tyvärr tror jag vi stör varandra mer att sova i samma rum. Jag är enormt lättväckt och det verkar sonen också vara.
    Nej, vi använder ingen metod. Orkar inte hålla på för mycket med metoder. Slutar oftast med att jag inte fullföljer ändå och då kan det ju kvitta. Tror inte att nappen stör honom. Jag lägger flera nappar i sängen och oftast hittar han en själv som han sätter i.
    Våra dagar ser ut såhär ungefär:
    06-06.30 vaknar. Får välling
    9.00 frukost
    10.00-11.15 sover. Då har det varit gnälligt ett bra tag och han är supertrött!
    12.00 lunch
    14.15 mellanmål
    14.30-15.45 sover
    18.00 kvällsmat
    19.30 välling
    20.00 sover
    Därefter är det oftast 3-4 uppvak på natten med ca 2-3 timmars mellanrum. Ju närmre morgonen desto svårare att söva om.
    Är detta sömnbeteende ovanligt för en 10 månaders? Vaskande jag korrigera med?

• broglo
    Vår niomånaders tjej vaknar nog också med ungefär de intervallen på nätterna. Hon ammar ibland på nätterna fortfarande också och jag tycker nog inte att det är så konstigt. De är ju inte så stora ännu. Jag tänker att det inte är alla tvååringar ens som sover hela natten igenom utan uppvak. Däremot så kan man ju laborera en del med dagsömn och läggtider för att hitta vad som ger mest lugn och ro på natten så klart. Ett tips kan ju vara att pröva att INTE dra ut på tiderna utan att frikostigt låta honom sova så fort han verkar trött på dagen. När de fortfarande är så små så verkar ju "mycket vilja ha mer" gällande sömnen. (Alltså att ett barn som sover bra på dagen också sover bra på natten).

Gällande dagis så är min erfarenhet från min stora kille att man inte direkt behöver "lära" dem att sova enligt dagisrutinerna innan de är där. Vår kille sov två gånger per dag hemma, men väl på dagis så gled han in i deras rutiner utan problem.  Vi hade aldrig trott det på förhand. Enligt personalen är det så med de allra flesta barn och på de flesta ställen kan de barn som behöver säkert annars få ta en extra lur i vagnen.

Mitt råd är att inte stressa upp dig över att ställa in barnet på sådana tider som du tror att han måste ha för att han har "åldern inne". Är det däremot så att ni föräldrar är för slitna av allt spring på nätterna, då fnns det ju däremot skäl att experimentera lite med tiderna. Men annars: ta det som det kommer.
  • tuvali1

Broglo, hur sover er tjej på dagen då? Sover hon i egen säng och eget rum på natten?

Svar på tråden Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?