• Almis11

Var ska jag ta lån?

Hej!
    Jag behöver ta ett lån på 30 000 kr för en utbildning.
    (Utbildningen går inte via CSN)

Men är inte så insatt i vilka lån som är bra vs dåliga.
    Jag vill ha det på 3 år minst och en ränta på inte mer än ca 5 %.

Tips, råd, åsikter?  Tack på förhand! 

• Svar på tråden Var ska jag ta lån?
  • katalysator

Mitt tips är att prata med din vanliga bank i första hand. Jag antar att du inte har några större besparingar om du behöver ta ett så här litet lån, men ofta värdesätter de att behålla långvariga kunder och knyta både deras lån, sparpengar, försäkringar och whatnot till samma bank. Räntorna är i princip alltid förhandlingsbara, det som står på hemsidan behöver inte gälla för dig. 

• Almis11
    katalysator skrev 2012-06-12 10:23:42 följande:
    Mitt tips är att prata med din vanliga bank i första hand. Jag antar att du inte har några större besparingar om du behöver ta ett så här litet lån, men ofta värdesätter de att behålla långvariga kunder och knyta både deras lån, sparpengar, försäkringar och whatnot till samma bank. Räntorna är i princip alltid förhandlingsbara, det som står på hemsidan behöver inte gälla för dig. 
    Räntan på min bank är 7 %. Vilket känns högt. 
    Jag hade kunnat spara ihop dessa pengar men har inte riktigt tid till det.
    Jag är sjuk och kommer förmodligen behöva byta jobb, mina dagar på fkassan går ut i september.
    Utbildningen starta också i september och därför är det en lite snabb lösning på mitt problem.
    Jag behöver en reservplan och har inte råd eller tid att stå och vänta liksom.

På den sidan jag skickade verkade de som man skickar in en ansökan och så budar olika banker  och så får man det med bäst ränta.  
  • ialia

Jag tog lån till min utbildning genom https://www.lendo.se/ När du ansöker där så gör dom bara en kredituplyssning på alla banker i stället för att du ska göra en per bank. Om de är någon bank som vill låna ut till dig får du förfrågningar på den sidan och sen är de bara att välja. Jag tror att mitt lån ligger på 6%. Man kan tyvärr inte komma så mycket lägre på sånna här lån. Dom låga räntorna gärrer bara på bostadslån.

• ialia

Såg nu att du skriver att du är sjukskriven. De kan bli lite svårare att få ett lån med låg ränta då. Dom vill att man ska ha en fast inkomst. Men de finns lån med väldigt hög ränta som många kan få ändå.

• Almis11
    ialia skrev 2012-06-12 10:47:27 följande:
    Såg nu att du skriver att du är sjukskriven. De kan bli lite svårare att få ett lån med låg ränta då. Dom vill att man ska ha en fast inkomst. Men de finns lån med väldigt hög ränta som många kan få ändå.
    Jag är sjukskriven sen 2 mån tillbaka men har börjat jobba 2 timmar nu. 
    Ska börja jobba 4 i juni och förmodligen fullt ut sen.
    Tjänar ca 17 000-20 000 när jag jobbar fullt.
    Hoppas hoppas *peppar peppar på att jag får ett!!! :) 
  • Stokke

Men hur tänker du?
    Du vill inte betala mera än 5 procents ränta?
    Har du räknat på mellanskillnaden till 7 procent?
    På 30 000kr är det ca 50kr innan skattereduktionen.

• zZzZz
    Stokke skrev 2014-05-17 20:48:50 följande:
    Men hur tänker du?
    Du vill inte betala mera än 5 procents ränta?
    Har du räknat på mellanskillnaden till 7 procent?
    På 30 000kr är det ca 50kr innan skattereduktionen.
    Onödigt och dra upp en två år gammal tråd va? 
Svar på tråden Var ska jag ta lån?