• BlivandeMama

Lyckas med Tzatziki

Vill göra en egen tzatziki sås och lyckas, så släng in era recept!

• Svar på tråden Lyckas med Tzatziki
  • tobiq

Jag gör alltid tzatsiki på turkisk yoghurt, riven gurka (såklart), vitlök, svartpeppar och kanske en skvätt olivolja.

Väldigt simpelt! Var noga med att låta gurkan rinna av! 

Moa-08 Svea-10
  • tjej87

Jag har grönt äpple istället för gurka för jag gillar inte gurka, för övrigt gör jag som tobiq.

• Alicat

jag använder grekisk yoghurt från lidl, riven gurka som fått rinna av, vitlök, mynta, olivolja. lite hackad dill ist för mynta ka också vara gott. 

• Sweet life

Grekisk yoghurt som får rinna av i kaffefilter eller finmaskig silduk om man har en sån. Riven skalad gurka som jag saltat lätt (salt drar ut vattnet) och lagt i en finmaskig sil så att vätskan rinner av och till slut pressar jag ut sista vätskan med händerna. Pressad vitlök, lite peppar (svart eller vit efter eget tycke och smak), salt, mynta och på toppen några droppar olivolja!

• gladtjeej

5 dl yoghurt naturell

1 st gurka,   stor

1 tsk salt

1 skvätt citronsaft, efter smak

2 tsk olivolja

2 st vitlöksklyftor, riven eller mycket finhackad

1.
    Häll yoghurten i ett kaffefilter, eller i en sil klädd med kökshandduk. Låt stå minst 1 timme, gärna längre, så att vasslen rinner av.

2.
    Dela gurkan och skrapa ut kärnorna med en tesked. Riv gurkan på den grova sidan av rivjärnet.

3.
    Lägg gurkstrimlor och salt i en skål. Låt stå och dra ca 1 timme.

4.
    Häll över gurkan i en sil. Pressa ur all vätska.

5.
    Blanda yoghurt, vitlök och olivolja. Tillsätt gurkmoset. Smaka av med salt och några droppar citron. Låt gärna tzatzikin stå och dra ett par timmar i kylskåp så sätter smakerna sig ordentligt.

6.
    Servera tzatzikin som förrätt med ett gott bröd och oliver. Eller som dipsås eller dressing.

• La Lola

Turkisk yoghurt, riven gurka (som har saltats o legat i durkslag o runnit av), blanda ihop.
    Smaka av med salt o ev lite svartpeppar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-06-12 12:18:31 följande:
    Turkisk yoghurt, riven gurka (som har saltats o legat i durkslag o runnit av), blanda ihop.
    Smaka av med salt o ev lite svartpeppar.
    Massa vitlök såklart också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillaJag06

En riktigt tzatziki ska inte ha svartpeppar.
    Är grek själv :)

Grekisk yoghurt (den behöver inte rinna av)
    Vitlök
    Olivolja
    Salt
    Vinäger
    Riven gurka

• Sweet life
    LillaJag06 skrev 2012-06-12 13:33:40 följande:
    En riktigt tzatziki ska inte ha svartpeppar.
    Är grek själv :)

Grekisk yoghurt (den behöver inte rinna av)
    Vitlök
    Olivolja
    Salt
    Vinäger
    Riven gurka
    Om du är grek så har du missat myntan...
  • LillaJag06

Ja jag är grek
    Är du?
    Där jag kommer ifrån använder vi inte myntan så flitigt. Men visst om man vill så!
    Jag föredrar tzatziki utan mynta men det är inte svartpeppar i en äkta tzatziki :)

• Sweet life
    LillaJag06 skrev 2012-06-12 13:52:12 följande:
    Ja jag är grek
    Är du?
    Där jag kommer ifrån använder vi inte myntan så flitigt. Men visst om man vill så!
    Jag föredrar tzatziki utan mynta men det är inte svartpeppar i en äkta tzatziki :)
    Halvgrek är jag!
    Nej, jag vet att det beror lite på vart man är ifrån. Har för mig att myntan används mest på öarna och framförallt av grekcyprioterna...

Nej, det SKA inte vara det. Jag använder det inte, men brukar ha i liiiiiite vitpeppar då jag av nån anledning finner det godare då..
Svar på tråden Lyckas med Tzatziki