• Sille

Blommor i kyrkan vid dop?

Vi ska döpa vår lilla tjej på Alla hjärtans dag! Har man blommor vid dop?

Skulle gärna vilja ha tips på fina blommor i så fall. Blommor som har betydelsen att hon är det bästa vi har! Kan inte så mycket om blomsterspråket!

• Svar på tråden Blommor i kyrkan vid dop?
  • Havsjungfrun

Du menar att man blomstersmyckar som vid bröllop? Nej, men det kan man säkert om ni vill. Varför inte röda rosor i så fall, passar ju fint på Alla hjärtans dag.

• Jen

Blommor på altaret ingår alltid och ordnas av kyrkan (och man kan inte välja hur de ska se ut). Övrig utsmyckning i kyrkorummet är det bäst att kolla med kyrkan, ni ska både ha tid att fixa det innan och städa efter er och om det är flera dop efter varandra så kan det bli tight om tid... Å andra sidan så brukar det vara gott nog med blommor på altaret. Om ni ska ha samling efteråt, lägg krutet på att göra den lokalen fin istället!

• geckas

Hej sille!
    JAg är en mammaledig florist:) Blommor finns oftas på altaret så det behöver du inte tänka på om du inte vill ha några specilella. Bättre att du gör fint på bordet efter. Men om du ska ha på alla hjärtans dag så tycker jag inte du ska ta röd rosor för du får betala sånt över pris på rosorna och det är oftast ingen bra kvalite på dom häller. Det där med blommspåket tycker jag ointe du ska hänga upp dig på för det är så få som kan det. Men välj en färg som dopet ska gå i och utgå ifrån det istället. Det blir mer genomtänkt. Om man inte vill lägga ut massor med pengar på blommor i buketter. KAn du ju använda kronbladen på tex nejlikor och sprida ut över bordet. Blir oftast jätte fint att blanda upp med ett par gröna blad. Ett dopcorsag på dopkäningen är oxå fint.
    LYCKA TILL med dopet och blommorna
    Jessica och julia

• Stora

Vi hade en corsage ( en ros ) på dopklänningen annars så sparde vi blommorna till borden...
    Som sagt - blommorna på altaret står kyrkan för och det är olika beroende på kyrkoåret. Man kan smycka runt dopfunten eller om man har ett bord där om man vill....

Svar på tråden Blommor i kyrkan vid dop?