• Mojan76

Mitt bonusbarn kissar i sängen fortfarande

Första tråden för mig...får se hur det går.
    Jag har 2 bonusbarn, det största barnet en pojke på snart 9 år kissar nästan alltid i sängen. Även när jag hämtar honom på fritids får jag med mig nerkissade kläder hem. Jag är lite orolig om allt står rätt till, har själv barn men inget av dem har kissat på sig när det varit så pass gammalt. Har pratat med sambon som menar att det är "normalt".

För mig är inte detta normalt, eller har jag fel? i den åldern kan det vara jobbigt att kissa på sig, jag tänker på andra barns kommentarer i skolan osv. Om han sover över hos kompisar, då kissar han ju där också.

Till saken hör att pappan (min sambo alltså) och barnens biologiska mamma aldrig pratar med varandra, verkligen aldrig. Jag har endast träffat mamman 2 ggr och då vid barnbyte. Alla barnbyten ska ske på skolan.... 

Jag har erbjudit mig att vara en "länk" mellan sambon och hans x för att underlätta kommunikationen, men det går sambon absolut inte med på. Så detta med "kissandet" kan ju inte heller diskuteras med mamman till pojken.

Pojken kissar på sig även när han är hemma hos sin mamma, men har hört på "omvägar" att hon skrattar bort det och menar att det är ett "normalt beteende" i den åldern.

Jag har försökt hitta information om just att kissa på sig som barn. Hittade en sida där man kunde beställa en "kalsonblöja", är detta ett bra allternativ? eller känner pojken sig kränk av att bära blöjan. Jag vill gärna hjälpa till men inte stjälpa....

Ibland är det inte enkelt att vara "bio mamma" eller vad jag nu räknas som....

Är det någon som har tips? är det normalt att kissa på sig som 9 åring även dagtid? ska jag sluta bry mig ?

• Svar på tråden Mitt bonusbarn kissar i sängen fortfarande
  • Zara10

Det är faktiskt vanligt i den åldern ! Jag har en son som hade samma problem , efter 1 år som fick han ett krampanfall o det visade sig att han hade ep , läkarna tror idag att kissproblemem uppkom av små små epanfall o med epmedicin blev det betydligt bättre !

• anok

Men är det verkligen vanligt att 9-åringar kissar ner sig?

Dock håller jag med Zara10 att det kan ha någon slags medicinsk orsak, och kanske till och med samma som hennes son har. Varför inte bara beställa en läkartid. Det är ju inte omöjligt att barnet känner skam i och med att han lider av inkontinens och kissar ner sig bland sina kamrater. Han borde ju ha något slag skydd i sina underkläder för att minimera att läckaget sprider sig genom alla klädlager.

Ibland använder människor förnekelse för att slippa att ta i tu med problem, men säg till din sambo att den som får lida för detta är faktiskt barnet, och det är inte rätt, utan snarare så fel som det kan bli. 

• anok

Eller missuppfattade jag nu? Kissar barnet enbart ner sig när han sover? Jag förstod det som om han gjorde det i vaket tillstånd också, i och med att du fick med dig nerkissade kläder från fritids. 

• Zara10

Enligt läkarna som vi sökte till för problemen med kisseriet så är det jättevanligt i den åldern , vi provade olika mediciner mot detta innan det uppdagades med ep ! Framför allt på natten är det vanligt , en ren mognadsgrej , men jag tycker ni ska be att få en remiss till Barnkliniken för utredning !

• chivasregal

Dag  o å natt men jag tror inte man ska göra för stor sak av det de går över mina 3 stora kissade i sängen tills de va 13 men det gick över

• anok

Ja, att vara sängvätare är ju förhållandevis vanligt och kan ju bero på flera saker. Oftast växer det bort och kan vara hormonellt relaterat, och för vissa människor dröjer det helt enkelt längre tid innan det hormon som styr urinproduktionen, dvs. sänker den under sömnperioden, utvecklas helt. Men det kan också bero på ärftliga faktorer eller att barnet sover för djupt.

Men att barnet inte kan hålla sig dagtid, har han berättat varför? Hinner han inte gå på toa, eller känner han helt enkelt inte av att han är kissnödig? 

Svar på tråden Mitt bonusbarn kissar i sängen fortfarande