• Anonym (huslängtan)

går det att köpa hus utan kontantinsats?

Jag och min sambo sitter i en lägenhet vi vantrivs i och vår stora dröm är att få köpa ett hus som vi och våra 3 barn kan bo och trivas i men ingen av oss öger något av värde som går att sälja och vi har inget direkt sparande ca 30000 på ett konto. Går det att få lån utan kontantinsats till att köpa hus eller är det ett måste? Hur har ni andra löst det? Tack på förhand :)

• Svar på tråden går det att köpa hus utan kontantinsats?
  • Anonym

Vad jag vet så är det inga banker som accepterar att ge ut ett lån utan kontantinsats numer.

• Anonym

Ni kan ju ta ett blanco-lån och använda det som kontantinsats, men jag skulle verkligen inte rekommendera det, det blir oftast jättedyra räntor. Att köpa hus utan att ha en ordentlig buffert är dessutom ett våghalsigt tilltag eftersom man aldrig vet när behovet av att reparera något slår till helt oväntat.

• Indianica

Idagsläget gäller ju t.om 15%i kontantinsats. Vi försökte förhandla bort kontantinsatsen redan för drygt ett år sedan, men det blev blankt nej ifrån banken och då har vi ändå ganska god ekonomi med ca 50 000 i inkomster efter skatt! Vi löste det genom att spara ihop till kontantinsatsen  på 200 000 kr, vilket tog oss 1.5 år.

Ni kan inte göra annat än att välja hus utifrån er kontantinsatsmöjlighet och i ert fall får det då inte kosta mer än 250 000 kr....om ni inte sparar ihop mer vill säga

• amaelamin

Hej! Jag å min sambo har precis köpt hus utan kontantinsats. Vi fick låna till både kontantinsats och till renovering. Dock blir det skyhöga räntor eftersom det blir blancolån. Planen är att renovera upp huset och sen värdera om så vi kan putta in de lånen i bottenlånet. Fick bli ett billigt litet renoveringsobjekt men det är det värt för att komma ut från stan Så visst går det...

Svar på tråden går det att köpa hus utan kontantinsats?