• Duefigli

    Nyttjandeavdrag? NK och reklamationer? Någon med erfarenhet?

    Jag har för knappt två år sedan köpt en relativt dyr sak på NK. Denna sak har sedan inte riktigt hållt måttet utan jag ska efter att ha pratat i telefon med butiken ta med saken för att de ska bedöma om den ska reklameras eller eventuellt lagas (vilket förmodligen inte går). 

    Dock pratade butikstjejen om ett sk nyttjandeavdrag som de gör om man kunnat bruka varan under en period. Jag förstår principen, men allra helst vill jag ju bara ha en likadan ny, alternativt min egen sak lagad.

    Skulle jag få pengar tillbaka vill jag nämligen helst köpa en exakt likadan sak, men då kommer jag ju att få lägga en rejäl slant (kanske en tusing) emellan.

    Är det någon som är bra på konsumenträtt och som vet vad man som kund kan förvänta sig?

    När jag ringde om felet så hintade butikstjejen om att jag inte är den enda som fått detta fel på saken utan att det är ett mer eller mindre känt fel. 
     

  • Svar på tråden Nyttjandeavdrag? NK och reklamationer? Någon med erfarenhet?
  • sommar2001

    Jobbar inom elektronikbranchen och det är otroligt sällan det görs ett nyttjandeavdrag. Är varan felaktig och det är en reklamation så skall du när du lämnar in produkten lämna önskemål på hur du ville det löst. Tex i första hand skall varan lagas, i andra hand bytas ut och i tredje hand vill jag häva köpet. Sen väljer säljaren vilket alternativ som passar bäst. Gällande nyttjande avdrag så gör vi det enbart på varor som ej är felande men där vi köper tillbaka varan om kunden ej är nöjd och det är alltid utanför öppetköpstiden.

    Du ska inte acceptera ett nyttjandeavdrag om reklamationen går igenom. Kräv lagning eller utbyte och läs på konsumentköplagen innan du går dit.

Svar på tråden Nyttjandeavdrag? NK och reklamationer? Någon med erfarenhet?