• Nick1

Någon som jobbar på skatteverket(angående deklarationskontroll)

Jag har blivit utvald för kontroll av yrkade avdrag. Går de även bakåt i tiden och blir man registrerad efter kontrollen på något sätt?

• Svar på tråden Någon som jobbar på skatteverket(angående deklarationskontroll)
  • Nick1

INGEN på fl som jobbar på skatteverket?

• Johan70

Jag har jobbat där tidigare, om det nu har betydelse.

Skatteverket kontrollerar det års deklaration som verket säger att det skall kontrollera. Det är normalt den deklaration som du har lämnat in i år (taxeringsåret 2012), det vill säga den som avser förra årets inkomster och utgifter (inkomståret 2011).

Om du har alla eller i alla fall de allra flesta kvittona kvar och det är tydligt att de hör till verksamheten så skall det inte vara några problem. När avdraget är godkänt fastställs taxeringen och därmed din slutliga skatt för året och sedan arkiveras ärendet. Det görs ingen särskild registrering, eftersom en kontroll av detta slag som görs avseende innevarande taxeringsår anses som ett massärende och då diarieförs det inte.

• Nick1
    Johan70 skrev 2012-06-13 22:00:36 följande:
    Jag har jobbat där tidigare, om det nu har betydelse.

Skatteverket kontrollerar det års deklaration som verket säger att det skall kontrollera. Det är normalt den deklaration som du har lämnat in i år (taxeringsåret 2012), det vill säga den som avser förra årets inkomster och utgifter (inkomståret 2011).

Om du har alla eller i alla fall de allra flesta kvittona kvar och det är tydligt att de hör till verksamheten så skall det inte vara några problem. När avdraget är godkänt fastställs taxeringen och därmed din slutliga skatt för året och sedan arkiveras ärendet. Det görs ingen särskild registrering, eftersom en kontroll av detta slag som görs avseende innevarande taxeringsår anses som ett massärende och då diarieförs det inte.
    Phu... skönt att höra

Finns en liiiiiiiiiiten möjlighet att jag inte vart helt klar med antal körda mil för fyra år sedan och när någon sa att de går fem år bak i tiden och att man punktmarkeras flera år framigenom så blev jag lite rädd... För tänk ifall man inte räknar EXAKT rätt efter denna kontrollen, då åker jag väl dit med buller och bång tänkte jag.

Men skönt att man inte registreras ändå, även om man tror sig räknat rätt.
    Det är ju en del siffror att hålla koll på.'

Tack för ditt svar

Svar på tråden Någon som jobbar på skatteverket(angående deklarationskontroll)