• Eloa

HJÄLP -söka samma jobb igen

Jag var på intervju för en tjänst i början av året som jag jätte gärna ville ha. Intervjun kändes bra och lättsam, men jag hörde aldrig något ifrån företaget, trotts att chefen sa att han skulle höra av sig inom några veckor.

Nu är en likadan tjänst vakant hos dom, och frågan är hur söker man samma jobb igen?
    Känns fånigt att skicka in samma typ av ansökningsbrev då dom faktiskt idag vet vem jag är.
    Ska man skriva med att man redan varit på intervju men att dom inte hörde av sig?( Känns ju lite konstigt.)

Jag är urusel på detta med jobbsökande, men jag vill verkligen ha tjänsten. Hör dom inte av sig denna gång så fattar jag ju att jag inte är den dom söker överhuvudtaget, men hoppet lever ju på att kanske kankse då jag råkar veta att det var en med både erfarenhet och utbildning som fick tjänsten i vintras. Jag har ingen utbildning men över 4 års erfarenhet.

Nån som har tips hur jag ska skriva?  

• Svar på tråden HJÄLP -söka samma jobb igen
  • En Ängel

Varför inte ringa och säg att du vill söka tjänsten men har varit på intervju förut typ. Fråga hur dom tycker du ska gå till väga!

• W Goldberg

Brukar inte vissa företag spara papper på sådana som redan sökt en gång?
    I så fall har du ju en början där.
    Du skriver: Eftersom jag inte vet om ni sparat förra ansökan jag gjorde, så ansöker jag igen....... Eller något liknande.
    Alternativt att du ringer dom och frågar om dom vill att du skickar in en ny ansökan, eftersom du inte vet om dom går tillbaka på gamla ansökningar då det gäller nya jobb.

• Eleonor01

Nämn absolut inte att du har sökt innan! Det var ju något som gjorde att du i te fick jobbet då. Antingen din ansökan eller en bättre lämpad kandidat. Vill man chansa på att det var en bättre kandidat? Hade jag inte gjort!

• Khaleesi

Tyvärr misstänker jag att om de hade tyckt att du verkade passa för tjänsten så hade de kontaktat dig direkt när det nya jobbet blev ledigt, istället för att annonsera ut tjänsten. Åtminstone om det  är samma avdelning/företag som söker folk.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Eloa

Ja det kan ju vara så att jag inte är rätt för dom, men det vet jag ju inte idag.
     Allt jag har att gå på är att en bättre lämpad fick förra tjänsten, rent utbildningsmässigt. Jag har längre arbetstids erfarenhet.
    Jag vet att det företag jag jobbar på idag annonserar ut varje tjänst, men ändå "plockar" från tidigare ansökningar om dom sticker ut. Så endel av mig tror ju att det kan vara så att jag inte är den dom söker. Men då jag verkligen verkligen vill ha jobbet måste jag ju försöka igen, en sista gång. Hade mail kontakt med chefen innan förra intervjun, kanske skickar jag iväg ett mail och hör om det är nån idé att söka... har ingen anning hur jag ska bete mig.

Tack för era input! 

• Johan70

Jag tycker att du kan ringa och fråga hur du skall göra. Det är ju möjligt att de kommer ihåg dig då och tycker att det kunde vara lämpligt att ha med dig i den här rekryteringsomgången också. Om de däremot säger att du inte skulle passa in, så slipper du i alla fall att skicka en ansökan.

• KoLa

Klart du kan söka jobbet igen! Ring och känn dem på pulsen innan du skickar in ansökan - fråga om de minns dig och ställ några kloka frågor om tjänsten.

Du kanske nådde nästan ända fram förra gången, och du vet ju inte vilka som söker denna gång.
    Själv har jag just blivit erbjuden en likadan tjänst som jag inte fick för 1,5 år sedan. De säger att de tänkt ringa mig när nya tjänsten utlystes, men inte ville eftersom de inte ville "sno" mig från min nuvarande arbetsgivare.

Lycka till!!

Svar på tråden HJÄLP -söka samma jobb igen