Tvättar du 90-graderstvättar?
Som rubriken lyder, tvättar du 90-graderstvättar?
Varför eller varför inte?
Som rubriken lyder, tvättar du 90-graderstvättar?
Varför eller varför inte?
HAr aldrig vågat prova Men ska kanske slänga in en gammal handuk å se vad som händer
Nej, för det finns inte som alternativ på våra tvättmaskiner.
Aldrig någonsin. Tycker att det räcker med högst 60. Dock har jag hört att det ska vara bra för maskinen att köra på 90 grader någon gång ibland.
Nä och ändå verkar min tvätt ren och fräsch.
Ja, jag kör en del 95-tvättar. Bland annat hundfiltar och gubbens arbetskläder.
Nej det gör jag ej. Har inte känt behov av det.
Ja, ibland kör jag någon trasa på 90 tillsammans med lite ättika, mest för att fräscha upp maskinen. Och så har jag testat att krympa en mössa i 90 grader, men det funkade tyvärr inte...
Ytterst sällan. I princip bara när vi har haft magsjuka hemma och jag känner att lakanen kanske blir extra rena om jag tvättar i 90 grader. Annars tvättar jag dem i 60.
Japp trasor och sådant. Det mår maskinen bra av.
Vid magsjuka (om dottern har spytt ner lakanen t.ex.). Samt lite lakan och handdukar nån gång för maskinens skull (ta livet av ev. bakterier o dylikt). Dessutom har ju råd&rön gjort tester nån gång som visade att många maskiners 60-tvätt bara kommer upp i 50-55 grader. Så om jag inte torktumlade (så att bakterierna dör ändå), så skulle jag nog tvätta sängkläder och handdukar i 90 grader mera regelbundet.
Jag är inte speciellt rädd för att bli sjuk av ev. bakterier, kanske jag ska tillägga, däremot så kan dom ju få kläderna att lukta illa.
Anledningen till min fråga är en diskussion jag hade med en vännina.
Jag tvättar allt som går i 90 grader, ex underkläder, sängkläder, handdukar, hundfiltar, städtrasor osv. Dels för att maskinen mår bra av det (maskiner som aldrig får köra ett 90program luktar lätt unket efter ett tag) dessutom med tanke på bakterierna. En 60tvätt håller ju inte gradantalet hela tvätten, den måste ju bara nå temperaturen ett visst antal gånger under tvättprogrammet. Känner inte att sängkläder är rena om de inte tvättas i 90grader.
Mest nyfiken på hur andra resonerade.
Ja, det gör jag med mina sängkläder, någon gång också vissa okänsliga underkläder, strumpor och handdukar.
All min vittvätt går i 90.
Nästan aldrig. Kör lite ättika i en tvättlapp i 90 om tvättmaskinen börjar lukta unket.
Nej.
Förr, d v s på 1980-talet, så tvättade jag lakan och underkläder i 90 grader.
Jag tvättar ganska mycket i 90. Handdukar, underkläder och sängkläder alltid.
Eftersom jag jobbat småbarns avdelning med mycket snor, mat och annat klet på kläderna så köra jag ibland tröjor och leggins på 90. Har då inte märkt nån skillnad att dom skulle slitas mer eller krypa. Där emot har jag nästan aldrig fläckar på kläderna=) Typ en gammal klisterfläck sedan 2010 men den får jag leva med
En sak till ni vet att dom flesta bakterier inte dör för än i 70 grader grader tror jag det var.=P
Nej
Har aldrig förstått varför en skall göra det :P
Jag gör som du ts.
Dels för att jag gillar den där (förmodligen inbillade) känslan av att det är extra rent, men också för att det är bra för maskinen och tar bort den där ofräscha sura lukten som många maskiner har.