• Anonym

Någon vars barn fick utslag innan tre dagar gått? (tredagarsfeber)

Min lilla 1-åring fick hög feber plötsligt igår. Var sjuk i natt och i morse, men mår bättre nu. Han har ätit och sovit bra idag, och har nu runt 38 (mot över 39 grader igår). Han är inte snuvig, har ingen hosta eller verkar sjuk på annat sätt, det är därför jag misstänker tredagarsfebern.

Nu såg jag att han har utslag på magen och i ansiktet. Inte mycket men ändå tydligt.

Är detta tredagarsfebern? Eller är det några andra utslag och en annan sjuka han fått?
    Har ni haft barn som fått sina tredagarsutslag tidigare än 3 dagar?

• Svar på tråden Någon vars barn fick utslag innan tre dagar gått? (tredagarsfeber)
  • Border

De enda utslag min son haft är värmeutslag, diverse nyfödd - prickar och myggbett samt mollusker. Han har aldrig haft prickar eller utslag i samband med sjukdom eller/och feber. Jag tycker att du ska kolla på 1177.se och söka på "prickar" eller "utslag". Där får du upp både bilder på prickarna och info om vad det kan vara. Det första jag kommer och tänka på är att din ettåring fått vattkoppor, men, som sagt, kolla på 1177.se

• Anonym
    Border skrev 2012-06-12 18:45:47 följande:
    De enda utslag min son haft är värmeutslag, diverse nyfödd - prickar och myggbett samt mollusker. Han har aldrig haft prickar eller utslag i samband med sjukdom eller/och feber. Jag tycker att du ska kolla på 1177.se och söka på "prickar" eller "utslag". Där får du upp både bilder på prickarna och info om vad det kan vara. Det första jag kommer och tänka på är att din ettåring fått vattkoppor, men, som sagt, kolla på 1177.se
    Din son kanske inte haft tredagarsfebern om han inte haft utslag?

Det ser inte alls ut som vattkoppor, det har jag kollat. Det ser ut som de bilder jag sett på tredagars-utslagen, bara att de kommer "för tidigt". 

Men det kanske finns något feberutslag som det inte står om på 1177, för där har jag kollat
  • Border
    Anonym skrev 2012-06-12 18:48:51 följande:
    Din son kanske inte haft tredagarsfebern om han inte haft utslag?

Det ser inte alls ut som vattkoppor, det har jag kollat. Det ser ut som de bilder jag sett på tredagars-utslagen, bara att de kommer "för tidigt". 

Men det kanske finns något feberutslag som det inte står om på 1177, för där har jag kollat

Han har haft tredagarsfeber, men aldrig några utslag.
  • Anonym
    Border skrev 2012-06-12 18:50:38 följande:
    Han har haft tredagarsfeber, men aldrig några utslag.
    Ok. Jag trodde att just utslagen var det som gjorde att man visste att det var tredagarsfeber och inte någon annan feber.
  • Border
    Anonym skrev 2012-06-12 18:52:18 följande:
    Ok. Jag trodde att just utslagen var det som gjorde att man visste att det var tredagarsfeber och inte någon annan feber.
    Så kanske det är Han har haft feber i tre dagar utan andra symtom iaf
  • Anonym
    Border skrev 2012-06-12 18:53:00 följande:
    Så kanske det är Han har haft feber i tre dagar utan andra symtom iaf
    Ja, det låter ju onekligen som tredagarsfeber Mitt problem är dock att ungen bara varit sjuk i 1.5 dag och redan har utslag och verkar vara på bättringsvägen. Så jag vet inte om detta är en snabb-variant av tredagarsfebern eller något annat.
  • Anonym (...)

hej min dotter har nyss haft tredagars feber. vi märkte bara av en dag som hon va påvärkad och hade feber sen kom de utslag så vi gick till vc å där sa dom att de va tredagarsfeber hon hade

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-06-12 18:55:27 följande:
    hej min dotter har nyss haft tredagars feber. vi märkte bara av en dag som hon va påvärkad och hade feber sen kom de utslag så vi gick till vc å där sa dom att de va tredagarsfeber hon hade
    Var det på grund av utslagen de kunde se att det var just tredagarsfebern? Fick hon mycket utslag?
  • Anonym (...)

ja de va pga utslagen han sa det hon fick en hel del de började på magen å sen rygg sen armarna benen å ansiktet de kom plötsligt satt i några dagar  sen när vi vakna en dag va dom bara borta

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-06-12 19:01:51 följande:
    ja de va pga utslagen han sa det hon fick en hel del de började på magen å sen rygg sen armarna benen å ansiktet de kom plötsligt satt i några dagar  sen när vi vakna en dag va dom bara borta
    Ok. Då ska jag kolla lite närmare sen när det är på med pyjamas. Jag hoppas så att det blir lindrigt och att febern är borta i morgon. Jag blir så orolig när han är så varm
  • Johans Pillerill

Vår tjej blev också prickig när hon hade tredagarsfeber. Började på mage och lårens framsida och spred sig över hela henne. Sen var de plötsligt borta igen efter några dagar.

• Lemio

Min son fick rejäla utslag dag 2 eller 3 och hade fortfarande feber

Svar på tråden Någon vars barn fick utslag innan tre dagar gått? (tredagarsfeber)