• Anonym

P-piller och mensvärk

För cirka ett år sedan (tror jag) började jag ta p-piller på grund av att jag ibland fick extrem mensvärk. Sambon och jag har nu bestämt oss för att det snart är dags att försöka få barn, och jag har tänkt sluta med p-piller inom snar framtid.
    Min fråga är då om någon vet något annat man kan ta mot mensvärk?
    Alvedon, ipren och sånna vanliga värktabletter brukade inte hjälpa särskilt mycket.

Någon som har något tips?

• Svar på tråden P-piller och mensvärk
  • Anonym

*puffar*

Ingen som har något tips?

• Anonym

Verkligen ingen som har något tips?

• Anonym (Tips)

Jag hade precis som du, hemskt hemskt ont!!! Mitt bästa tips är att ta värktabletter INNAN smärtan hinner sätta sig, och sedan regelbundet så länge du behöver. Försök röra på dig så mkt som möjligt innan det hinner bli alltför hemskt, jag upplevde att det alltid var värre de ggr jag var ledig och hemma och mest låg på soffan. Har smärtan väl kommit ordentligt är det skönt att ligga på rygg med benen högt (typ på soffryggen) och varm vetekudde mot magen/ryggen.

Inte kul med mensvärk, stackare!

• Febreg

Lider också av hemsk mensvärk, och varken alvedon eller ipren hjälpte. Bbörjade ta 4-5 värktabletter åt gången för att jag hade så ont, vilket inte alls är bra att göra, insåg även hur farligt det är att ta så många tabletter.
    Beslutade mig för att kontakta vårdcentralen, fick Naproxen BMM pharma utskrivet, dom är bättre än alvedon och ipren och sen jag började med dom var det längesen jag hade extrem mensvärk.
    Mitt råd till dig är helt enkelt att kontakta vårdcentralen.
    Ska dock säga att läkaren tyckte att jag skulle börja med p-piller i första hand, vilket dom flesta läkare brukar föreslå, men det går ju inte i ditt läge isåfall :) Be om receptbelagda naproxen!

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym

Tack så mycket för tipset! Brukade ta värktabletter så fort jag kände av det. Dock så går det oftast ganska fort från att jag känner att det är på väg till att det är där.
    Det har hänt att jag spytt, när det varit som värst, borde jag ta en till värktablett då?

Jag brukade ta tex två alvedon när jag kände att det var på väg. Kanske ungefär en halvtimme senare kunde jag med nöd och näppe ta mig till toaletten, och spy. Som sagt, hur lång tid tar det för tabletterna att tas upp av kroppen?

• Anonym
    Febreg skrev 2012-07-08 13:19:45 följande:
    Lider också av hemsk mensvärk, och varken alvedon eller ipren hjälpte. Bbörjade ta 4-5 värktabletter åt gången för att jag hade så ont, vilket inte alls är bra att göra, insåg även hur farligt det är att ta så många tabletter.
    Beslutade mig för att kontakta vårdcentralen, fick Naproxen BMM pharma utskrivet, dom är bättre än alvedon och ipren och sen jag började med dom var det längesen jag hade extrem mensvärk.
    Mitt råd till dig är helt enkelt att kontakta vårdcentralen.
    Ska dock säga att läkaren tyckte att jag skulle börja med p-piller i första hand, vilket dom flesta läkare brukar föreslå, men det går ju inte i ditt läge isåfall :) Be om receptbelagda naproxen!

Hoppas det löser sig för dig!
    Ja, jag får nog ta kontakt med vårdcentralen. Slutade med p-piller för snart en månad sedan, så kanske kommer mensen snart..och jag känner mig himla nervös över om det kommer göra ont eller inte (har inte ont varje gång).

Tack för svaret!
  • Anonym

Kanske bör tillägga att jag inte har haft något ont alls under tiden jag tagit p-piller. Så dom hjälpte verkligen bra!

• Anonym (Tips)

Spyr du inom typ 10 minuter är det stor chans att tabletterna kommer upp igen, men annars hinner de ofta tas upp av kroppen (frågade 1177 om detta för ett tag sen). Men det är svårt att svara på för det kan vara lite olika. Ser du tabletterna komma upp kan du ju ta igen.

Personligen får jag noll effekt av Alvedon/panodil medan ipren/ibumetin funkar mkt bättre!

Det finns ju även andra tabletter man kan testa, naproxen som feberg skrev, och även andra receptfria på Apoteket. Fråga där, de brukar ju vara väldigt hjälpsamma!

Svar på tråden P-piller och mensvärk