• Emeraldy

    Snyggast med frostat glas eller cotswold i ytterdörren?

    Ja, vad är egentligen snyggast? Är det nån skillnad rent praktiskt? Blir det lika lite insyn? Vi funderar på denna dörr och ska dessutom ha ett sidoljus:



  • Svar på tråden Snyggast med frostat glas eller cotswold i ytterdörren?
  • Jonsson92

    Smaken är som baken. Jag tycker frostat är snyggast och så känns det lite mer modernt.
    Har du frostat så kommer ingen se in, ljusinsläppet är bra men inte som vanligt glas.

  • Quark

    cotswold-liknande är vad vi har i badrumsfönstren som är från 70-talet. Ett elände att hålla rena, samlas mycket i fårorna.

  • Tonårsmamman1
    Quark skrev 2012-06-12 21:35:21 följande:
    cotswold-liknande är vad vi har i badrumsfönstren som är från 70-talet. Ett elände att hålla rena, samlas mycket i fårorna.
    Vårt är nyare, det är slätt glas utanför liksom, så det är inga fåror.
  • Emeraldy

    Tack för alla svar. När vi pratade med dörrleverantören sa jag att vi ville ha frostat glas. "Jaha, Cotswold" sa han då. Jag hade ingen aning om vad det var, så jag trodde att det var ett annat namn för frostat. Sen när jag kom hem och kollade runt lite så insåg jag ju att det är två olika typer av glas, så nu blev jag ju fundersam! Vi får nog gå och prata med dörrleverantören igen, och höra efter om det är nån skillnad mer än utseendemässigt. Helst vill jag se bägge glasen också, blir ju lättare att bedöma då, än på nätet.
     
    Håller med om att frostat känns lite mer modernt.

    Dörren heter Laila och är från Diplomatdörrar!  


  • Excentriskan

    Snygg dörr, både retro och modern. Om jag skulle byta dörr skulle det nog bli en sådan till mitt 50-tals hus också.

    Men ang vilket glas blir jag ambivalent. Visst frostat är snyggt men lite dött och livlöst. Och så länge som glaset man måste putsa är slätt och bucklorna på insidan istället så funkar det ju med mer buckligt glas också.

    Klart men mörkat glas kan också vara snyggt.

    Vet bara att när solen ligger på mitt buckliga gula glas (original teakdörr från 50-talet) så lyser det som glittrande bärnsten. Sen är det i samma dörr även ett randigt glas där ena är frostat och andra klarglas. 


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Emeraldy

    Nu har vi bestämt oss; det blir cotswold. I slutändan blev det en prisfråga då frostat glas kostade mer än dubbelt så mycket, och eftersom vi ska ha ett helt sidoljus också, så blir det lite pengar att spara


  • johandra

    Jag tycker ni valde rätt. Cotswold ger mer liv åt dörren. Vi hade klarklas i vår dörr men har satt på frostfilm för att slippa insynen, men hade vi haft råd att välja så hade det blivit cotswold. Nu var vår dörr så in i bomben dyr med specialglas så därför blev det denna lösning.

    det gör stor skillnad med ny ytterdörr iaf  


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Eleonora22

    Försöker blåsa liv i den här tråden eftersom vi står inför exakt samma val av dörr som ni valde och också velar med val av glas. Såhär 9 år efter (!) - är du nöjd med valet? Ni råkar inte ha en bild på resultatet?

Svar på tråden Snyggast med frostat glas eller cotswold i ytterdörren?