• Anonym (nya frun)

Min mans barn är inte på dagis när jag ska hämta dem

Hej,

Min mans x gör allt för att förstöra umgänget med barnen. Det hela började med att min man och jag hade bokat en resa över helgen tillsammans med barnen. Resan var beställd sedan lång tid tillbaka. Min man fick ett sms från sitt x om att "han skulle gå på handboll" med deras dotter. Min man svarade (via sms) då man inte kan prata med varandra...att det blev ingen handboll till helgen. Resan var betald och där stod vi med biljetter....

Vi  bor en bra bit ifrån varandra därav att barnen endast är hos oss varannan helg. När jag kom till dagis som vanligt på fredagen när barnen skulle vara hos oss hade mamman varit där en timme innan och hämtat hem barnen till sig. 

Får man göra så här? Måste min man göra exakt som hans x säger för att få träffa sina barn?
    I nuläget är det så att om inte min man åker på samtliga handbollstillfällen så får inte barnen komma, dom är helt enkelt inte på plats när vi ska hämta dem.
    Kan hans x verkligen bestämma vad min man ska göra med sina barn den tid de är hos oss?

Givetvis åker vi till handboll, kalas och annat, men ibland har man ju bokat in besök eller annat......

Behöver höra lite vad ni andra tycker och tänker.

• Svar på tråden Min mans barn är inte på dagis när jag ska hämta dem
  • Maskot

Känns som att mycket skulle lösas med bättre kommunikation.

Bokar man en resa är det väl bra om både den andra föräldern och barnen är informerade innan. Blir säkert jättekonstigt för barnen att inte kunna gå på sina inbokade aktiviteter med så kort varsel.
    Jag tycker ni ska boka en tid på familjerådgivning allihop, och försöka hitta bra lösningar på att få allt att fungera för framtiden.  

Ni måste komunicera och prata med varandra för att slippa missförstånd och annat tjafs i framtiden.    

• Furstinna

Oj har mkt svårt att tro att man får göra så. Låter inte alls bra. Hon verkar inte förstå att hon endast förstör för barnen. Kan ni inte kommunicera själva med mamman så är det väl familjerätten man kontaktar?

• Anonym (nya frun)
    Furstinna skrev 2012-06-13 08:42:57 följande:
    Oj har mkt svårt att tro att man får göra så. Låter inte alls bra. Hon verkar inte förstå att hon endast förstör för barnen. Kan ni inte kommunicera själva med mamman så är det väl familjerätten man kontaktar?
    Ni har helt rätt angånde kommunikationen. Där har jag ju inget att säga till om. Jag har erbjudit mig att vara "länken" mellan föräldrarna eftersom de inte kan prata med varandra. Men så är inte fallet, min man vill helt enkelt inte att jag ska ha kontakt med hans x (vi har levt ihop i 5 år och jag har endast träffat barnens mamma 2 gånger vid barnbyte). Han säger att han inte vill "utsätta mig" för henne (detta låter ju vansinnig när jag skriver....men det är så det är).

Familjerätten har de varit på och dessa möten gav inget då barnens mamma inte kunde jämka. Hon har sedan skilsmässan styrt och bestämt själv. Hon flyttade iväg till en ny man, hade fixat skola och hela kittet när det kom ett brev om att de skulle byta adress. Min man vägrade först att skriva på, men gjorde det till slut pga många omständigheter. Flytten gjorde också att barnen inte kunde vara hos oss så ofta som önskat då det blev för långa resor för barnen till skolan.

Min man tyckte att familljerätten gick helt på mammans linje och att det han hade att säga var mindra värt.
  • Anonym

Nej, hon får inte hindra umgänget, det är umgängessabotage som hon verkligen kan åka dit för...  Det anses som mycket illa och hon kan bli av med både vårdnad och boende i värsta fall.

Sedan är det så att hon inte har något som helst att säga till om vad som sker på era helger.  Det bestämmer ni helt och hållet, skulle ni bestämma att det inte blir någon handboll alls på era helger, så får hon acceptera det.

• Anonym
    Maskot skrev 2012-06-13 08:09:58 följande:
    Känns som att mycket skulle lösas med bättre kommunikation.

Bokar man en resa är det väl bra om både den andra föräldern och barnen är informerade innan. Blir säkert jättekonstigt för barnen att inte kunna gå på sina inbokade aktiviteter med så kort varsel.
    Jag tycker ni ska boka en tid på familjerådgivning allihop, och försöka hitta bra lösningar på att få allt att fungera för framtiden.  

Ni måste komunicera och prata med varandra för att slippa missförstånd och annat tjafs i framtiden.    
    Men framgår det att de inte talat om för mamman att de skulle resa? Det står ju ingenstans att de avbokade med kort varsel.

Sen spelar det inte så stor roll egentligen. Mamman kan inte lägga aktiviteter på helgerna utan att pappan är med på det. För det kräver att båda aldrig bokar in något annat när det är handboll, och så kanske pappan inte vill leva när han bara träffar sina barn varannan helg.
  • Anonym

som mamma till barn med lagsporter så kan man inte bara välja som pappa där. utan det är ju faktiskt barnens aktivitet. är man med i en lagsport så är man med hela säsongen liksom. man kan ju inte hoppa över varannan helg för att man ska till sin pappa/mamma. skulle min storas pappa hindra sporten så skulle pappan vara långt borta från sonens liv. han vägrar nämligen åka dit om han inte får utöva sina aktiviteter. sen är det inte många dagisbarn som har lagsport än eller är det så att det är flera barn och nåt skolbarn har aktiviterna tro?

att mamman får hämta på dagis det är inget konstigt med det, dagis kan ju inte hindra och varför kan ni inte hämta hos mamman istället?  

har flera gånger suttit i den sitsen där pappan sagt nej till match och det blir automatiskt jag som ska fixa hela helgen.... 

• Anonym (inte ok)
    Anonym skrev 2012-06-15 10:51:03 följande:
    som mamma till barn med lagsporter så kan man inte bara välja som pappa där. utan det är ju faktiskt barnens aktivitet. är man med i en lagsport så är man med hela säsongen liksom. man kan ju inte hoppa över varannan helg för att man ska till sin pappa/mamma. skulle min storas pappa hindra sporten så skulle pappan vara långt borta från sonens liv. han vägrar nämligen åka dit om han inte får utöva sina aktiviteter. sen är det inte många dagisbarn som har lagsport än eller är det så att det är flera barn och nåt skolbarn har aktiviterna tro?

att mamman får hämta på dagis det är inget konstigt med det, dagis kan ju inte hindra och varför kan ni inte hämta hos mamman istället?  

har flera gånger suttit i den sitsen där pappan sagt nej till match och det blir automatiskt jag som ska fixa hela helgen.... 
    För det första så spelar det ingen roll om barnet någon enstaka gång missar sin sport, är det  lagsport finns det ju med stor sannolikhet andra som kan hoppa in i stället. Idrott är inte blodigt allvar när man går på dagis.
    För det andra så är det väl självklart att man inte hämta barnet på dagis utan att meddela den andra förälderna. Allt annat är ju både korkat och respektlöst.
  • sextiotalist

Oj, du menar att man har det kravet redan på dagis och barn som går på lågstadiet.

barnen var ju inte på dagiset när de skulle hämtas

Sedan är det olika toleranser, sambons ena barn höll på med lagsport. Hade alla helger varit styrda av lagsporten, då hade det andra barnet blivit lidande. Då hade vi inte kunnat göra något roligt alls på helgerna.    
  • Anonym

Jo, faktiskt kan pappan välja.  Precis som mamman kan välja när hon anmäler sitt barn till någon aktivitet.

Man kan tycka vad man vill om att barnet missar aktiviteten varannan helg, men faktum är att man som mamma inte kan bestämma något där.

Min son spelar fotboll, och hans kompis är bara med på varannan träning, därför att han är hos sin pappa varannan helg. Pappan bor i en annan stad, och väljer väl att inte lägga tid på fyra timmars resa t&r på träning.     Inte optimalt kanske, men så är det, och jag förstår honom också. 

Ang att mamman hämtat på dagis, så verkar det ju inte vara så enkelt att de kan hämta barnen hos mamman, läser man TS så framgår det att barnen inte bara är hämtade av mamma trots att det är pappan som enligt atalet ska hämta, utan dessutom att pappan inte får ha barnen under helgen eftersom de inte kommer gå på handbollsträningen!   Inte ok alls!  

Min man ska enligt domstolsbeslut hämta sitt barn på förskolan varannan fredag, och mamman får inte hämta barnet tidigare när det är pappans umgängeshelg.    
Svar på tråden Min mans barn är inte på dagis när jag ska hämta dem