• BarnTV

Sökes: Medverkade i nytt barnprogram åt SVT!

Hej!

”Snoffe, Döden & Jag” är ett barnprogram som handlar om tankarna barn har när deras husdjur blir sjukt och dör. I programmet låter vi barnen dela med sig av sina känslor och ger dem möjlighet att ordna en fin och värdig begravning.

Vi söker medverkande till programmet och kanske känner du någon i din närhet mellan 8-12 år som genomgår en sorgperiod? Hör i sådana fall av dig till: info@dokumentarministeriet.com

Mer info finner du på: svt.se/snoffedodenochjag

Vi hörs!
  • Svar på tråden Sökes: Medverkade i nytt barnprogram åt SVT!
  • Silver

Vilken bra idé! Mer sådana program behövs! 

• BarnTV

Det tror vi också!

Vi söker fortfarande fler deltagare som har sjuka eller gamla djur. Håll därför ögon och öron öppna om någon i er närhet är i en sådan situation. 

Tack! 

• seandra82

underhållnings tv att se barn gråta av sorg när ett älskat djur dör -- har ni ideetorka eller??? inte för jag har ngn bätter idee men gränsen e nåddd med sånna här program

• BarnTV

Det är ingen underhållning i att se ett barn gråta. Vi tror att det är viktigt att barn som går igenom en sorgperiod får tillfälle och möjlighet att uttrycka sina känslor. I sin tur hjälper det barn som ser programmet att känna att det är okej att vara ledsen och sörja. Programmet görs därför inte i underhållningssyfte utan vi ser att det är viktigt att ta barns känslor på allvar då det inte sker i alla sammanhang. De får själv berätta om deras tankar kring döden med en jämnårig och detta öppnar ett forum där det är lättare att prata om svåra ämnen som döden. 

• Dixie
    seandra82 skrev 2012-06-18 09:57:13 följande:
    underhållnings tv att se barn gråta av sorg när ett älskat djur dör -- har ni ideetorka eller??? inte för jag har ngn bätter idee men gränsen e nåddd med sånna här program
    varför skulle det vara en dålig idé att man får lära sig att hantera husdjurs död?? 
  • Nilla1

Det var det gräsligaste jag hört talas om, trodde svt var en seriös kanal... måste vara ett skämt?

• Dr Mupp

Osmakligt. När barnen går igenom sorg så ska det utnyttjas. Riktigt osmakligt. Bättre att isåfall göra ett program där barnen redan gått igenom det och fått berarbeta det. Då kan de istället berätta om det med lite distans.

Men de tä väl så att Publiken börjar tröttna på vuxna som super och knullar på TV så nu ska barnen exploateras. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • emje79

tror det är bra att barn får se andra barn sörja, sorg är väldigt induviduellt. Att känna igen sig och få se andra gå igenom sorg kan vara jäkligt bra för självkännedomen och det eventuella sorgearbetet, och få se att man inte sörger på "fel" sätt etc. Döden är även ett svårt ämne och känsligt ämne för många föräldrar att prata om med sina barn så detta ser jag som ett positivt sätt att göra barnen mer insatta i hur sorg kan uppfattas och hur begravning etc går till!

Svar på tråden Sökes: Medverkade i nytt barnprogram åt SVT!