70-tals hus och lukt!
Ni med 70-talshus och inredd källare/gillestuga -har ni haft problem? Med problem menar jag fukt, mögel och/eller lukt som kommer sig av själva konstruktionen. Hur har ni i så fall åtgärdat det?
Var på andra visningen av ett hus igår. Huset är från -74 och har gillestuga, uppreglade väggar på "fel" sätt samt invändig isolering på vissa källarväggar. Som sagt, en riskkonstruktion kan man väl säga. Besiktningsprotokoll finns från 2010 då ägarna förra gången funderade på att sälja. Borrhål gjordes då i källaren och lukt och fukt var ok. Inget att anmärka på förutom att källaren är en riskkonstruktion.
Som sagt, på andra visningen igår luktade det lite fränt (mest på övervåningen). Det luktade inte illa men som lite parfym och starkt rengöringsmedel typ. Jag vet att de använder klorrengöring på toaletten och förra gången luktade det riktigt med klor på toaletten. På första visningen kände vi inga konstiga lukter så det är ju konstigt om det är något som dykt upp nu??
Jag vet att impregnerat virke kan lukta och eftersom de på 70-talet gjöt in detta i betongen så är jag rädd att det är det som luktar men lukten var mest påtaglig på övervåningen, nästan så det stack lite i halsen.
Kan ju också vara linoleum/plastmattor som luktar.
Vad tror ni? Vi är intresserade av huset men har inte lagt något bud än. Hur går man vidare? Lukten kan ju bero på rengöringsmedel. Det är ett gammalt par som bor i huset och de verkar vara extremt noga med skötsel och rengöring så de kan ha använt något dundermedel inför gårdagens visning.
Vi har barn så vi vll inte flytta till ett hus med stark lukt såklart.