Psykisk misshandel?
Hej allihopa!
Jag har ett tema som jag länge har haft önskan att diskutera om men som jag endast har pratat om med min pojkvän. Det är nämligen så att min far beter sig på ett mycket respektlöst sätt mot både mig och min mamma (min syster har sin egna familj och är inte riktigt med i situationen). Några exempel av saker som han har sagt/gjort mot MIG:
Han fick en liten stroke för ungefär 2 år sedan. Under den tiden var han väldigt arg på mig för dumma saker jag gjort som tonåring (jag ljög väääldigt mycket). Han lår på sjukhussängen, tittade mig i ögonen och sa: ''Det är ditt fel att jag ligger här idag.'' Jag skulle gå och äta med min pojkvän som han för övrigt inte tycker om (varför vet jag ej, kanske för att han inte mäter upp till min fars ''standard''? Han vill säkert ha en läkare med villa på Östermalm). Han stod i dörröppningen på väg ut och sa: ''Om jag någonsin får veta att du och Mathias bor under samma tak kommer jag att önska att jag dör i förtid.'' I övrigt är han väldigt respektlös. Jag kan påstå att han aldrig har gjort ett försök att lära känna mig, och sen klagar han på att jag inte har en ''meningsfull och djup'' konversation med honom. Varför skulle jag vilja det?? Jag känner en stor ilska inombords och jag är mycket förvirrad... När han är snäll, då är han underbar. När han är elak/ignorant då är han fruktansvärd och får mig bara att vilja bryta kontakten med honom.
Vad tycket ni? Kan detta ses som psykisk misshandel? Vad kan/ska jag göra? Jag orkar verkligen inte med hans nonchalanta attityd längre...
Tack :)