• Wilco

    Jag är helt klart kär, men hur bör jag gå tillväga?

    2009 tog mitt senaste långa förhållande slut, sen dess har de bara varit slumpartade träffar/dejter.
    Jag tog väldigt illa vid mig vid de uppbrottet och har lärt av mina misstag. Vill inte göra några fel, misstag igen.

    För ca ett år sen, och närmare bestämt midsommars morgon lämnade jag denna tjej, till att för nu, 2 månader sen ha fått kontakt igen.
    Redan då för ett år sen sa jag till mig själv, "otroligt fin och snäll, jag vill ha henne" jag blev typ "första-ögonkontakten-kär". Saken va den att hon hade ett förhållande (vilket jag fick veta samma kväll) men bara den känslan jag fick efter allt strul jag haft gjorde mig respektfull. Så vi skiljdes åt på midsommars morgon (från efterfesten), addade varann på Facebook och typ pratade inte mer.
    Som jag nämnde tidigare så träffades vi för 2 mån sen igen, fast då som singlar och allt har gått som de har gått - bra enligt mig. Vi har hittat på saker, varit ute tillsammans, ätit middagar ihop, hon har mestadels sovit här, jag hos henne m.m m.m.. Allt har varit supermysigt, men jag är så otroligt kär  Skäms
    Jag har inte direkt vågat säga de till henne, att jag är så otroligt kär, typ sagt att jag tycker om henne väldigt bra, annars hade jag aldrig umgåtts med henne. De är typ de jag sagt, med vetskapen att hon sagt att hon inte vill ha någon eller något just nu. Nu under hennes semester tid har hon varit iväg (sen tidigare planerat) och hon hade en dags mellanrum hon va hemma och då sågs vi innan hon for iväg igen.
    Jag har verkligen saknat henne, oroat mig, nästintill gråtit över all ovetskap kring vårt "förhållande".
    Inatt va de värst, jag vaknade ledsen, som ur en dröm och bara saknade, bara grät.....

    Jag e så rädd att förlora allt, typ att jag berättar och hon tar avstånd, även om de kanske är enda vägen att gå?
    Emellanåt tänker jag "att vi har de ju bra när vi umgås" och att de kanske löser sig...
    Hur bör jag gå tillväga & hur ska jag förklara mig för henne utan att allt ska bli så fel?
    Hon är iväg i skrivande stund och kommer hem om 4 dagar, bör jag öppna mig då vid tillfälle?

    Tack på förhand
    Mvh W

  • Svar på tråden Jag är helt klart kär, men hur bör jag gå tillväga?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    När man har negativa erfarenheter av relationer, att t ex ha blivit sårad och tagit illa vid sig, blir man ofta rädd att ge sig in i ett nytt förhållande. Man vill inte bli sårad igen och uppleva alla negativa känslor som hänger ihop med det. Du skriver själv så fint om detta, att du är rädd att förlora allt och att hon skall ta avstånd från dig. Jag tror ändå, precis som du själv är inne på, att det bästa är att tala om för henne att du är kär i henne och att hon betyder jättemycket för dig. Det är klart att du i värsta fall kan bli besviken men du kan å andra sidan vinna otroligt mycket. Det är en stor fördel att vara ärlig med sina känslor, man är uppriktig mot sig själv och anda och dessutom modig. Din första mening, om att inte göra fel och misslyckas skullle jag vilja kommentera lite. Du kanske är väldigt sträng mot dig själv som tänker i de banorna. Man är alltid två i en relation och båda har ett ansvar. Du kan också tänka att alla erfareheter man gör i livet kan man ha nytta av. Det är ingen fara i att det man gör ibland blir galet och att man upplever det som fel. Genom att reflektera över sig själv och andra utvecklas man ständigt.
    Hälsningar
    Gerdd

Svar på tråden Jag är helt klart kär, men hur bör jag gå tillväga?