• beccagranen

Vad tycker du om namnet Freja?

Som rubriken lyder, vad tycker du om namnet Freja på en liten tjej?
    Jag och maken har fastnat på det, men ingen omkring oss verkar tycka att det är ett passande namn.
    Många associerar det men åkeriet eller färjan från rederiet (tv serie på 90-talet). Själv tycker jag det är både sött/fint och ett starkt flicknamn, med betydelse "härskarinna". Och det känns både ovanligt fast inte spec. udda då det är fornnordiskt. Hade vart kul att höra vad ni andra tycker =)

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Freja?
  • beccagranen
    EmmaHenke skrev 2012-06-13 15:51:26 följande:
    Jag tycker det är fint men väldans vanligt....
    Jasså? Jag har hittills inte träffat på någon med det namnet, kanske beror på vart man bor? Är själv från gbg trakten.
  • katalysator

Jag tycker att det är jättegulligt Glad

• EmmaHenke

Jag känner till flera i Sthlms området och flera här i Småland. Men gå inte på det, tycker ni om det så ta det.... Så gjorde vi med vår första, jätte vanligt namn men vi gillar det båda två.

• Göteborgsbruden

Tycker det är jättefint men så heter min dotter det

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • beccagranen
    EmmaHenke skrev 2012-06-13 16:20:08 följande:
    Jag känner till flera i Sthlms området och flera här i Småland. Men gå inte på det, tycker ni om det så ta det.... Så gjorde vi med vår första, jätte vanligt namn men vi gillar det båda två.
    Jo dte är väl så, och även om man tar ett "ovanligt" namn så kan det blir väldigt vanligt efter ett par år. Min systerdotter heter Stella, och är född 2005, då var det knappt någon som hört det innan och nu så är det fullt av barn med de namnet ^^
  • Oon

Man ska inte tänka så mkt på vad andra tycker utan ta det som NI fastnar för!
    Vi har ett smeknamn på våran son som svärföräldrarna sa bestämt nej till men det sket vi i och nu har vi en 1 1/2 årig liten Kalle.

Bf 100922 och Bf 130215
Svar på tråden Vad tycker du om namnet Freja?