• whitestar

5 år och kissar fortfarande på sig!

Nu är jag less!Min nyss fyllda 5-åring kissar ner sig hela tiden!Har provat allt,hot,belöning,rutiner. Funkar ett tag men sen är vi tillbaka på ruta 1 igen.Får tjata heela tiden,men han vägrar gå av nån anledning. Det är först när jag upptäcker att han kissat ner sig och tvingar han till toaletten som det går. På BVC säger dom bara det är normalt,men det är ju HELA TIDEN??

På dagis går det någorlunda bra faktiskt,men dom har problem med att han har svårt avbryta leken för att göra andra saker, tex när dom ska gå ut el. sätta sig och äta. Tänkte om det kanske hänger ihop på nåt sätt,att han har svårt avbryta det han håller på med hemma för att gå och kissa?Nån som har nåt tips el. råd??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-17 17:46
    Kommer lite uppdatering.maken har varit hemma på semester och jobbat med toabesöken,då kissade sonen inte ner sig en enda gång!Tyvärr så blev det jourdagis direkt efter hans semester och där var dom lite slappa med att se till så barnen gick på toa och han kissar ner sig konstant på dagis.Går bättre hemma dock,men måste påminnas hela tiden!

• Svar på tråden 5 år och kissar fortfarande på sig!
  • Beckah82
    whitestar skrev 2012-06-13 18:23:07 följande:
    Nu är jag less!Min nyss fyllda 5-åring kissar ner sig hela tiden!Har provat allt,hot,belöning,rutiner. Funkar ett tag men sen är vi tillbaka på ruta 1 igen.Får tjata heela tiden,men han vägrar gå av nån anledning. Det är först när jag upptäcker att han kissat ner sig och tvingar han till toaletten som det går. På BVC säger dom bara det är normalt,men det är ju HELA TIDEN??

På dagis går det någorlunda bra faktiskt,men dom har problem med att han har svårt avbryta leken för att göra andra saker, tex när dom ska gå ut el. sätta sig och äta. Tänkte om det kanske hänger ihop på nåt sätt,att han har svårt avbryta det han håller på med hemma för att gå och kissa?Nån som har nåt tips el. råd??
    Det låter som ett attitydproblem. Din attityd    Solig
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • whitestar
    JennyCB skrev 2012-06-13 18:27:40 följande:
    Vi duchade och tvättade håret för vaje droppe.Hjälpte snabbt
    Det har jag redan provat,hjälpte som sagt ett tag innan vi var tillbaka på ruta 1 igen.
  • whitestar
    Beckah82 skrev 2012-06-13 18:28:23 följande:
    Det låter som ett attitydproblem. Din attityd    Solig
    vilken bra hjälp-not.som du kanske såg är det inte bara hot jag använt mig av.så jag ska inte tvinga han till toan när han kissat ner sig utan låta han gå med nerkissade kläder?har provat att inte tjata men det funkar inte heller..
  • Zara10

Varför straffa barnet med att duscha o tvätta håret för att det kommer kiss i byxorna ?

Det är jättevanligt att barn i den o ännu högre ålder har dessa problem , mognadsfråga oftast o det finns bra hjälp att få av Barnkliniken!

Straff hjälper minst i sånt läge !

• Beckah82
    whitestar skrev 2012-06-13 18:32:08 följande:
    vilken bra hjälp-not.som du kanske såg är det inte bara hot jag använt mig av.så jag ska inte tvinga han till toan när han kissat ner sig utan låta han gå med nerkissade kläder?har provat att inte tjata men det funkar inte heller..
    Att du gjort det överhuvudtaget är illa nog och kan absolut göra problemet MYCKET värre. Just att du hattat hit och dit med hot ibland, mutor ibland gör att barnet blir förvirrat och inte vet var han har dig. han blir osäker, ängslig och problemet kommer att fortsätta betydligt mycket längre än om du hade varit förstående, lugn och pedagogisk hela vägen.
    JennyCB skrev 2012-06-13 18:27:40 följande:
    Vi duchade och tvättade håret för vaje droppe.Hjälpte snabbt
     Fy fan.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • whitestar
    Zara10 skrev 2012-06-13 18:54:34 följande:
    Varför straffa barnet med att duscha o tvätta håret för att det kommer kiss i byxorna ?

Det är jättevanligt att barn i den o ännu högre ålder har dessa problem , mognadsfråga oftast o det finns bra hjälp att få av Barnkliniken!

Straff hjälper minst i sånt läge !
    Har oxå funderat på mognadsfråga..men som sagt BVC säger det är normalt??Han kan dock känna när han är kissnödig,det syns nämligen på han. Men när jag säger till att han ska gå och kissa vägrar han,tills det kommer i byxorna!

Apropå duschning, vi duschar endast nedre delen av kroppen,relevant eftersom det kommer kiss där.
  • whitestar
    Beckah82 skrev 2012-06-13 18:57:23 följande:
    Att du gjort det överhuvudtaget är illa nog och kan absolut göra problemet MYCKET värre. Just att du hattat hit och dit med hot ibland, mutor ibland gör att barnet blir förvirrat och inte vet var han har dig. han blir osäker, ängslig och problemet kommer att fortsätta betydligt mycket längre än om du hade varit förstående, lugn och pedagogisk hela vägen.

.
    Har ej hattat fram och tillbaka,provat en grej som funkar men sen funkar det inte längre.

Du har fortfarande inte kommit med några tips och råd,endast påhopp.
  • Zara10

Duschgrejen var riktad till "JennyCB"

Kan vara en mognad ändå fast han känner det , kan vara oro som är orsak , kan vara andra medicinska faktorer oxå !
    Att hota är ingen lösning , tro mig !

Vi provade oxå allt , men efter 4 år med problemen när han var 9 år så kom förklaringen o usch va vi led av att ha försökt i försökt utan att söka hjälp när vi fick veta !

Pedagogiskt tänkande o handlande , kontakta er Hc o be om hjälp o hota inte , skäll inte , straffa inte när ni inte vet orsak !

• De5pojkarna

Tagit upp de me en urolog? Han kanske har problem med urinblåsa? Njurar? Jag e född me ett njurfel å kissade ner mig ganska länge å va torr på natten efter ja va 7 år å fick en medicin som skulle hjälpa mig me de.. de kan ju faktiskt vara nått fel som gör att han inte kan känna skillnaden på kissnödig å jättekissnödig.. Jag skälv känner inte att ja e kissnödig förräns ja e panikkissnödig.. För ja har en för stor blåsa.. Man skall aldrig klandra eller stressa barnet när de kissar ner sig. De gör de knappast me flit.. Utan de e mer en mognadssak eller pågrund av sjukdom.. 

Svar på tråden 5 år och kissar fortfarande på sig!