• Anonym (fundersam)

Herpes? värk i underlivet..

Jag undrar om någon har erfarenhet av genital herpes?
    Min sambo blev smittad av sin extjej, och jag har vetat om det sen början av vårt förhållande. Han hade då inte utslag för det ofta, bara om han mådde mycket dåligt som utslagen kom. Han berättade att man ser ju tydligt när man är smittsam eftersom det är stora blåsor på penisen. Han berättade också att om man blir smittad så blir man jättesjuk. Han fick åka akut in på sjukhus vid första utbrottet.

Vi har ju varit noga att vänta ett par extra dagar med att ha sex, efter det att han har haft utslag. Jag har ju vetat om att det är lite riskabelt att inte använda kondom.. men jag har väl tagit risken ändå.. och hade jag inte det så hade inte våra två fina barn funnits, så det är inget jag deppar över heller.

Jag vet dock inte om det är Herpes jag lider av, men det verkar ju troligt. Min dotter är nu 8 månader. När hon var 2 månader fick jag helt plötsligt en dag extrem värk mellan benen. Det pulserade så hårt att jag satt och sa ajajajaj för det gjorde så satans ont. Jag tänkte att det kanske var någon form av åderbrock eller något, det kändes som att mina blygdläppar skulle sprängas pga för mycket blod. Men det syntes inte ett smack.. inte ens lite rött.. Det gjorde även ont att torka både där fram och där bak med papper efter toabesök. Ja var helt lipfärdig, men vägrade söka läkare. Har svårt för gynundersökningar och sånt. Fast hade det fortfarande gjort ont nästa dag så hade jag sökt hjälp. Jag var oförmögen att göra annat än att sitta i soffan och säga aj den dagen. Dagarna efteråt gjorde det mindre ont i just blygdläpparna, men började istället kännas konstigt neråt benen. Det hela avslutades med att jag hade jätteont i en häl.

Detta har sedan dykt upp titt som tätt, men aldrig fullt så smärtsamt som den dagen. Ibland bara i något ben eller så, men oftast i blygdläpparna. Jag har kopplat ihop det med att det kommer när jag mår psykiskt dåligt och är stressad. Så jag trodde det var någon stressjukdom. Googlade mig fram till fibromyaligi. Igår när jag googlade lite igen pga att jag hade jätteont i mina ben, så fick jag fram att det kan vara herpes...

Så min fråga, som jag inte lyckas att googla mig till.. är om det kan vara Herpes när jag aldrig har haft några blåsor? Jag har ju bara denna värk, som jag har läst mig till isåfall beror på att Herpes är ett virus som även sitter i nerverna, och man kan därför få just sån värk som jag beskrivit.. Men överallt står det ju även om blåsor..?

Det står också att 80 % av befolkningen skulle ha smittan, fast många inte vet om att de bär den, då den inte brytit ut?  Men eftersom att jag har återkommande värk, så måste det väl innebära att den isåfall har brytit ut?  

• Svar på tråden Herpes? värk i underlivet..
  • Anonym (Leah)

Jag tycker inte att det låter som herpes.

Jag får iof värk innan skov men då mest i körtlarna i ljumsken.

Det känns ju som om du borde ha sett eller känt någon blåsa också...

Mitt råd för att lugna dig är att som uppsöka gyn och kolla, även fast du tycker det är obehagligt!

Dels slipper du oron och sen får du svar på dina funderingar!

Tänk vad mycket konstigt som folk söker vård för, att du undrar om din man sen flera år tillbaka kan ha smittat dig låter som en självklar undran tycker jag och det tycker med all säkerhet läkaren också

Kram och lycka till!

• Anonym

Det är inte herpes. Då kommer det som små små blåsor, känns som öppna köttsår o de svider nå så jävla otroligt. Jag har herpes. Och på mig kommer det oftast kring anus. Första gången jag fick det var det bara runt om vaginan, och det sved nå så otroligt o gjorde jätte ont vid toalett besök. Nu mer får jag det endast runt och i analöppningen och då känns de som att jag ska dö varje gång jag behöver göra nummer två.

Minns en gång när jag var magsjuk, och herpesen blossa upp samtidigt. DET var inte kul...
    Hade nog ont i röven i flera veckor efteråt. Tänk er smärtan av ett öppet köttsår, och så diarré ¨på det.

Så jag tror inte att din värk i benen som strålar ut i hälen är genital herpes... Eller snarare. Jag vet det.  

• Anonym (fundersam)

Tack för ditt svar =) Ja jag borde kolla.. Går det inte göra med ett blodprov?

Nu googlade jag lite till och fick fram detta; 

Den främsta orsaken till genital herpes är att ha sex med någon som redan har genital herpes utbrott. Detta genital herpes utbrott innebär att HSV är aktiv. Genital herpes behandling används för att behandla dessa utbrott. När aktiv, gör att viruset vanligtvis synliga sår i underlivet. De sår avm (skjul) virus som kan infektera en annan person. Men ibland kan en person ha ett utbrott, och har inga synliga sår alls. Folk blir ofta genital herpes genom att ha sexuell kontakt med andra som inte vet att de är smittade eller som har utbrott av herpes utan sår.

Där står det ju att man kan ha herpes utan sår.. Men min sambo tror att man har utslag för sjukdomen vid första utbrottet. Att man inte alltid kan gå utan blåsor och sår? Kan jag ha haft blåsor den dagen som det gjorde så satans ont, fast att de inte gick att upptäcka med spegel?

Han har ju varit felinformerad att man bara smittar vid synliga blåsor iaf. Så smittad kan jag ju blivit fast vi trott att det varit lugnt.. Trist att man inte läst på lite mer tidigare. Men har väl valt att blunda för det tror jag.       

• Anonym (fundersam)

Hmm, om det inte skulle vara det, som ändå kunde vara en logisk förklaring till denna smärta... Vad fasiken kan det vara jag lider av för skumt? Kan man få nerv-värk av vanlig stress.. och då mest mellan benen?

• Anonym (fundersam)

puffar lite.. Ingen som har erfarenhet av att ha Herpes fast aldrig fått några blåsor eller sår, utan bara smärtsam värk?

Jag har mailat frågan till RFSU nu, men det dröjjer ju några dagar innan man får svar.. och jag har ju inget tålamod, så frågar här inne sålänge..    

• Anonym (fundersam)

puffar lite. ingen som känner igen sig?

• Anonym (I)

Hej!
    Supersent svar men det är sannolikt herpes. Har haft precis som du i ca 10-15 år... . Gör ruskigt ont.

• Anonym (S)

Nu har jag visserligen blåsor också när min herpes blossar upp men när det är på gång får jag otroligt ont över hela ländryggen, rumpan och baksidan av benen. Känns som att jag har en blandning mellan kraftig mensvärk och huden är överkänslig. 

Svar på tråden Herpes? värk i underlivet..