• Anonym

Runt 35! Vad fick ni för resultat på era KUB-test?

Bläk, är lite nervös nu. Kl 13 ska jag göra mitt KUB-test. Är 34 år, fyller 35 i december. 
    Vad har ni andra i min ålder fått för resultat? Vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig...

• Svar på tråden Runt 35! Vad fick ni för resultat på era KUB-test?
  • Anonym

1/11 på DS, men fvp visade på en alldeles frisk pojke.

Kom ihåg att KUB bara är statistik och inget definitivt besked.

• Anonym (osäker)

Jag har inte gjort kub, men jag fyller också 35 i december och kan inte bestämma mig för om jag ska göra det eller inte. Hur har ni andra tänkt?

• Anonym

Oj- vilka skillnader på era resultat! Jag är mest orolig för att man ska hamna precis på gränsen för att gå vidare med tester. 1:11 så är det ju liksom inget snack om saken. Fast fy vad jobbigt att få ett sånt resultat. Vad skönt att er pojke var frisk!

• goabarn77

Jag fick 1:20000 och var väldigt överraskad över det. Ut kom en frisk liten gosse.

• Anonym
    goabarn77 skrev 2012-06-14 10:36:34 följande:
    Jag fick 1:20000 och var väldigt överraskad över det. Ut kom en frisk liten gosse.
    Härligt!
  • Anonym

Sifforna som visas beror lite på vilket landsting man gjort sitt KUB-test i. När jag gjorde mitt vid 34 års ålder i Stockholm så sa de att man inte kunde få högre än ca 1/3000 medan man i vissa landsting kan få upp mot 20.000.

Jag fick 1/1003 och ut kom en frisk flicka. Jag hade aldrig tanke på att göra FVP för en promilles risk.

• Lacey

Jag fyller 35 i juli, väntar första barn i september.

Gjorde mitt KUB här i Stockholm och fick 1:20 000, så det där med att man inte skulle kunna få högre än 1:3000 verkar inte stämma, måste bero på ultraljudssköterskan.
    Blir resultatet 1:20000 så blir ju resultatet det, inget annat.

• Anonym
    Lacey skrev 2012-06-14 11:17:40 följande:
    Jag fyller 35 i juli, väntar första barn i september.

Gjorde mitt KUB här i Stockholm och fick 1:20 000, så det där med att man inte skulle kunna få högre än 1:3000 verkar inte stämma, måste bero på ultraljudssköterskan.
    Blir resultatet 1:20000 så blir ju resultatet det, inget annat.
    Det var det svaret jag fick i alla fall när jag gjorde mitt KUB på SÖS. Men det kanske skiljer sig mellan olika sjukhus bara.

Det är inte riktigt så enkelt att man kan säga att får man 1/20000 så är det resultatet. En del lägger ihop resultateten för alla tre trisomierna man testar för och andra ger bara resultatet för just DS. Däri ligger skillnaden.
Svar på tråden Runt 35! Vad fick ni för resultat på era KUB-test?