• Signatur

Kan någon förklara det här med Kosher?

Jag hade fått för mig att kosher innebar att man skulle slakta djur på ett särskilt sätt och att man inte fick äta vilka djur som helst. Dessutom får man inte tillaga kött tillsammans med mjölkprodukter. Läste lite på judiska föreningens hemsida och där stod det ungefär detta.

Så jag trodde att all vegansk mat var ok. Men så såg jag i något inlägg här att man inte kunde använda Gelésocker Mulit (det är veganskt) för att det inte var kosherkollat. Uhu?

Skulle vara jättebra om någon vänlig skäl ville reda ut begreppen för mig så jag inte bjuder någon på något som de inte kan/får/vill äta.

• Svar på tråden Kan någon förklara det här med Kosher?
  • klocka

Hej,
    den bästa sida som jag har hittat omdet som förklarar i stort sett allt är
    www.beingjewish.com/

Man blir mållös ibland av detaljer som man inte hade en aning om.

• Signatur

Tack för tipset, men jag hittar inte vad jag söker där. Ganska rörig hemsida (men mycket informativ).

• Chaia

Signatur:

Det finns många olika sätt att förhålla sig till det där med kosher mat. Om du ska bjuda någon som äter kosher på mat så måste du nog fråga hur den personen ställer sig till det hela.

De som äter 100% kosher äter bara mat som rabbinen har kollat (finns en lista www.jf-stockholm.org/centret/judendom/kosher/kosherlistan.asp). All mat måste tillagas i kärl som är kosher och ätas från tallrikar och med bestick som är kosher.

Sedan finns alla varianter.. Vissa utesluter bara fläskkött och ev. skaldjur och äter sedan allt. Andra håller sig till att äta livsmedel som är kosher (även fast de kanske inte står uppsatta på kosherlistan), men kan kanske äta mat som är tillagad i ett icke-kosher kök.

Lite rörigt kanske, men fråga personen det gäller

• Signatur

Å kära nån! Det var väldigt komplicerat. Men jag antar att de personerna det gäller skulle sagt ifrån om det var fel. Annars får de nästan skylla sig själva, eller? De vet ju att jag inte är insatt.

• Chaia

Om de inte har sagt någonting, så har de säkert inte så höga krav. Man kan ju inte förvänta sig att detta är något alla kan.

Känner du dessa personer? Har ni ätit tillsammans förut? Äter de ute på resturang? Om de brukar äta ute/ borta hos folk som inte håller kosher så är de ju inte jättenoga..

• ommseif

finns det mat som är "kosher"märkt?
    eftersom jag är muslim så brukar jag leta "halal" märkt mat när jag handlar, men har aldrig sett "kosher"märkt mat...

• Chaia

ommseif:

Det finns koshermärkt mat, men det är mycket ovanligt i Sverige.

Svar på tråden Kan någon förklara det här med Kosher?