• Theodor

Tar min son min fästmös efternamn om vi inte är gifta när hon föder?

Blir det automatiskt min fästmös efternamn barnet får tills vi gifter oss? Och om det är så hur gör vi för att ge vår son mitt efternamn direkt?

• Svar på tråden Tar min son min fästmös efternamn om vi inte är gifta när hon föder?
  • gullan83

han får hennes efternamn direkt men när ni skickar in papper på vilka namn ni valt så kan ni skriva dit ditt efternamn så får han det. så gjorde jag på sonen när vi skrev dit hans namn för innan det fick han heta mitt efternamn

• MiMii

japp...
    'men man får hem papper som ska in till skatteverket där man fyller i ALLA barnens namn.. om den ska ha ett eller 2 efternamn, o vilket... som BÅDA ska skriva under

• Karpalo

Per automatik ja. Men ni kan välja att han får ditt namn om ni vill.

• Letisia

ja det blir automatiskt po det sattet. ni for andra det sjalva i efterhand om ni vill.

Var och skrev under faderskapspapprena igor och fick den informationen av kvinnan po familjeratten.

• Twin Dad

Detta fyller ni i till skatteverket när de blanketterna kommer. Då kan ni ge barnet vilket efternamn ni vill.
    Så för att svara på din fråga: Nej, barnet får inte automatiskt din fästmös efternamn.

• Letisia
    MiMii skrev 2012-06-14 11:24:41 följande:
    japp...
    'men man får hem papper som ska in till skatteverket där man fyller i ALLA barnens namn.. om den ska ha ett eller 2 efternamn, o vilket... som BÅDA ska skriva under
    for man ha tvo efternamn i sverige? trodde att man var tvungen att ha ett av efternamnen som andranamn i so fall
  • Virus85

Vi va inte gifta när barnen kom så de fick mitt när de föddes men hade vi varit gifta hade dom automatiskt fått min mans

• Theodor

Tack för alla svar Glad

Vad heter den blanketten/pappret på skatteverket som man skickar in där man väljer namn och kan jag få tag i en sån nu direkt (3 mån innan hon ska föda) ?

• gullan83
    Letisia skrev 2012-06-14 11:26:24 följande:
    for man ha tvo efternamn i sverige? trodde att man var tvungen att ha ett av efternamnen som andranamn i so fall

stämmer bra de ena blir ett andranamn så säga...
  • gullan83
    Theodor skrev 2012-06-14 11:33:09 följande:
    Tack för alla svar Glad

Vad heter den blanketten/pappret på skatteverket som man skickar in där man väljer namn och kan jag få tag i en sån nu direkt (3 mån innan hon ska föda) ?

den kommer hemskickad per automatik...

tror inte de går beställa innan  
  • gullan83

barnet har ju inget personnr innan hon föds utan får ju det i samband med skatteverket regsterar att hon föds då får hon sina sista siffror med

• Nemi76

Ska man vara petig är det andra "efternamnet" inget andranamn utan ett mellannamn Man kan ha förnamn, mellannamn och efternamn och av förnamnen som kan vara flera är ett av dem tilltalsnamn

Och ska man vara lite mer petig så får man inget namn "per automatik" utan man måste skriva under lappen oavsett. Däremot får man moderns efternamn per "default" så att säga. Det är redan ifyllt men man måste bocka i rutan framför efternamnet. Vill man ha annat efternamn måste man bocka i en anna ruta och fylla i det efternamn man vill efter den ibockade rutan

Och lapparna kommer automatiskt med posten så snart barnet fått sitt personnummer. Tror det tog några dagar för oss men sedan satt lappen ifylld på kylskåpet i typ en månad  

Svar på tråden Tar min son min fästmös efternamn om vi inte är gifta när hon föder?