• mullemeck

Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?

Jag går in i vecka 38 imorgon (37+0) och har de senaste 3 nätterna haft sammandragningar, förvärkar och mensvärk.

Vi har haft en liten "kris" hemma då sonen på 2 haft hjärninflammation och vi var inlagda på barnneurologen nästan 2 veckor. Allt gick till slut bra och vi har vart hemma därifrån i 2 veckor nu. Han mår bra igen! Många har sagt till mig att jag säkert kommer föda tidigare nu när vi kommit hem och slappnat av, men det har jag nog inte riktigt trott på.
    Vi har hälsat på hos mina föräldrar 35 mil bort för ett par dagar sen och kom hem i söndags. Jag sov som en prinsessa natten sönd-månd.
    Sen i måndags vid 13tiden började jag få sammandragningar som jag kunde klocka var 4-15e minut.. Men de gjorde inte ont. Jag hade så hela dagen till 20 cirka. Sen kom det igång igen vid 23 och höll på nästan hela natten. Sen var det lugnt på tisdag på dagen. Samma visa på natten tisd-onsd men dessa kom lite glesare men några tog i rätt rejält och det kändes som ett sug neråt och någon av dem gjorde ont. De kom under några timmar var 8e minut. Mådde illa, behövde tömma tarmen, allmänt orolig i kroppen, svettades mm.
    Dagen igår var det lugnt.
    Inatt hade jag inga sammandragningar men rätt mkt mensvärk från och till hela natten, men inget regelbundet mets en molande värk. Blir förvånad varje natt att det avstannar framåt 4-5tiden. Tänker varje gång jag vaknar att nu går vattnet snart... Men icke. Har idag alltså 3 veckor kvar till BF. Födde sonen 1 vecka tidigare.
    Med honom hade jag i princip inga förvärkar alls. Dagen innan han kom kände jag mig "konstig" och lite lätt ilamående, han tryckte sig neråt hela dagen innan men inga förvärkar eller så. På kvällen innan han kom kände jag en hel del sk mensvärk och på natten också. Vaknade 4 av att vattnet gick, liiiite värkar vid 5, etablerade verkar vid 7 och sen kom han vid 12.

Detta som känns nu känns så diffust!! Skall man gå såhär i flera veckor nu? Det kan ju vara så att det kan hålla på i 5 veckor till. Då blir jag tokig!!

Någon som känner igen sig? Näe kom bebis? Fick du gå över?

• Svar på tråden Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?
  • Dr to be

Hej!

Hade väl inte direkt som dig men mina förvärkar startade v35+5. Hade dem och molande mensvärk oregelbundet dygnet runt. Veckan innan detta gifte jag och min man oss så det blev lite "stress"
    och så.
    Dottern föddes v.36+4. Hade då haft förkortad tapp konstaterad sedan v.36+1 och var öppen ca 3cm. Första barnet bör tilläggas.

Jag håller tummarna att allt går bra

Du kan ju alltid ringa och höra med förlossningen om du kan få komma på en koll.

• Sandylol

Jag känner igen mig, dock har inte min bebis tittat ut än.. Vill se vad andra säger här..

• mullemeck

Dr to be - men jag tror att det kan vara samma form av stress som kroppen känner på nåt vis. det finns helt enkelt inte en chans att kunna tänka på förlossning i det skedet, men sen när det släpper så kanske kroppen slappnar av.

Jag har ju inte dygnet runt som du utan det är bara på natten. Skumt! På dagarna är jag ganska pigg, inga vidare krämpor längre och vill fixa och dona. Men på nätterna! Herregud! Inatt svettades jag som en tok hela tiden!

Hade du så hela veckan innan hon kom? Stegrades det hela tiden?

Förresten - hur mådde hon när hon kom då hon kom lite tidigt? Fick ni ligga på neo och så?

Vilken vecka är du i Sandylol? Hur länge har du haft så som jag?

• Sandylol

Jag har bara 6 dagar kvar till bf idag, så vecka 39+1, har haft såhär i två veckor ungefär, så börjar bli trött på det. Men jag kan få på dagarna ibland också.. :/

• mullemeck

Usch din stackare! Vad jobbigt att ha det så i 2 veckor. Hoppas din lille tittar ut NU.

• Dr to be

Mullemeck- hade inte haft en sd (som jag känt av iaf) innan v.35+5. Hon mådde bra när hon kom ut. Fick dock långdragen gulsot som gjorde att vi får in och ut från sjukan i drygt 3 veckor för provtagning och solning men var aldrig officiellt inlagda på neo. konstigt nog mådde hon "bra" hela tiden. Hon var aldrig slö och hade aldrig problem med att äta
    Hon vägde 2700g och var 48cm lång när hon föddes.

• mullemeck

Vad skönt att hon mådde bra! På mitt tillväxtultraljud för en vecka sen uppskattade de att hon vägde 2500 gr vilket känns skönt för då är hon inte pytteliten om hon skulle komma nu.

Kände du någonting mer...typ tryck neråt eller så?

Jag har inte heller haft någon förvärk/sammandragning att tala om innan detta. Så skumt!

• Sandylol

Jag har haft onda sd sen vecka 19, så nu börjar de ta på kroppen.. Vill med ha ut lillen nu. Men han kommer väl när han är redo :p

• Dohgon

hm. mina sammandragningar startade regelbundna v 22 och kom därefter ca var 6e minut fram till födsel. fick åka in och stoppa upp den några gånger, men det är ju annorlunda.
    men med det du skriver låter det ju som att det är på gång iaf =) tror inte du behöver förvänta dig att gå över tiden iaf.

• Dr to be

Tryck nedåt hade jag på slutet. Ibland kändes det som om hon försökte kravla sig ut. Men trots detta fixerade hon sig inte förrän vattnet gick (gissar jag- för när vi kom till förlossningen så var hon fixerad). På bm-besöket en vecka innan hon föddes var hon inte fixerad.

Svar på tråden Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?