Mobiltelefoner till barn?
Blir så nyfiken och intresserad och vill höra med er här på Familjeliv vad ni tycker och tänker kring mobil-telefoner till mindre barn. Jag personligen tycker inte att man har ett behov av en ny fin surf telefon när man är under 17 år. Kan har svårt att se behovet.
För mig är en iphone eller android mobil något för vuxna. Jag ser behovet och jag ser att man både har råd och vill ha en "ny fin" mobil.
Jag tar ett exempel så ni förstår hur jag menar:
Jag vet en tjej på 10 år hon och hennes kompis var hemma hos oss igår och tog fram deras mobil telefoner och gjorde något på dem. Vet inte vad dem gjorde..
Jag var nyfiken så jag frågade vad det var för telefoner? hur länge det hade haft en mobil? och hur dem hade fått/köpt dem? Och vad man gör på dem?
Svaren var jag fick av tjejerna var: Jag har en iphone 4s och jag en Galaxy S II, jag har haft en mobil sedan jag var 8 år, och jag med 8 år. Vi har fått dem av våra föräldrar. Ja vi typ smsar, mmsar, tar kort, kollar mail och youtube och lyssnar på musik och kollar på film.
OK. Jag fick mig en funderare. =)
Kan ni nu hjälpa mig att tänka och fundera kring detta, vad tycker ni och varför?
Frågor jag gärna vill ha svar på är:
Varför ska det ha mobiler? Vad är behovet?
Vem betalar räkningen?
Vem betalar för telefonen?
Varför en sådan "fin" mobil. Det finns ju enklare modeller?
När är det ok att få sin första mobil? och varför?
Tack på förhand.