• Snörpan

Mobiltelefoner till barn?

Blir så nyfiken och intresserad och vill höra med er här på Familjeliv vad ni tycker och tänker kring mobil-telefoner till mindre barn. Jag personligen tycker inte att man har ett behov av en ny fin surf telefon när man är under 17 år. Kan har svårt att se behovet.

För mig är en iphone eller android mobil något för vuxna. Jag ser behovet och jag ser att man både har råd och vill ha en "ny fin" mobil. 

Jag tar ett exempel så ni förstår hur jag menar:
    Jag vet en tjej på 10 år hon och hennes kompis var hemma hos oss igår och tog fram deras mobil telefoner och gjorde något på dem. Vet inte vad dem gjorde..

Jag var nyfiken så jag frågade vad det var för telefoner? hur länge det hade haft en mobil? och hur dem hade fått/köpt dem? Och vad man gör på dem?
    Svaren var jag fick av tjejerna var: Jag har en iphone 4s och jag en Galaxy S II, jag har haft en mobil sedan jag var 8 år, och jag med 8 år. Vi har fått dem av våra föräldrar. Ja vi typ smsar, mmsar, tar kort, kollar mail och youtube och lyssnar på musik och kollar på film.

OK. Jag fick mig en funderare. =)

Kan ni nu hjälpa mig att tänka och fundera kring detta, vad tycker ni och varför?

Frågor jag gärna vill ha svar på är:  
    Varför ska det ha mobiler? Vad är behovet?
    Vem betalar räkningen?
    Vem betalar för telefonen?
    Varför en sådan "fin" mobil. Det finns ju enklare modeller?
    När är det ok att få sin första mobil? och varför?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Mobiltelefoner till barn?
  • Dr Mupp

Vår dotter blir 9 nu i sommar och kommer att få sin första mobil. Det börjar finnas ett behov av det faktiskt. Hon är borta hos kompisar, ensam hemma ibland osv. Hon början trean och det börjar även bli dags att lära henne att gå hem själv efter skolan eftersom det inte finns nått fritids efter tredje klass. (vi har ingen hemtelefon).

Hon kommer få en av de billigare modellena av smartphone tex samsung galaxy mini eller liknande. Detta för att det faktiskt är sånna telefoner alla har. Så ser världen ut, barnen har smartphones, man kan tycka vad man vill om det men jag är iag inte berädd att använda mitt barn som statement.

Vi kommer köra kontantkort tex Comvig kompis där man ju då ringer gratis till alla inom comvig eller liknande. Ladda upp det med minsta summan per månad och så se till att det finns fria SMS och fri surf. Är månadspotten slut, ja då får hon sms:a istället.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • dziewczynka

1. Ingen aning faktist.. Fick min första mobil när jag var 11 (är 15 idag). mest för att kontakta mina föräldrar om jag ville vara med någon kompis efter skolan. då var det ingen internet, knappt någon musik på mobilen. bara smsa och ringa typ.. men sen blev det mer och mer, typ mer beorende av den, nu´finns det ju allt i dom haha ! 
    Men behover av så små barn av en mpbil tycker jag inte är så stort, inte ens jag har en sådan dyr telefon haha.. för de yngre tycker jag det duger med lite äldre mobiler.
    2.föräldrarna
    3.föräldrarna
    4.kanske för att numera har "alla" en sådan telefon
    5.Egetligen tycker jag faktist 12 haha ! Men eftersom att jag själv fick min första när jag var runt 11/10 så.. kanske i den åldern.. min bror fick sin första när han var 7, vilket jag tycker är sinnessjukt. Innerst inne tycker jag inte så små barn ska ha en massa sånna prylar haha. Men själv hade jag nog gett min dotter/son en telefon när dom var 8/9. Man vill ju heller inte barnen ska vara utanför i skolan osv. 

• lennartsdotter

Min son är 3 år och har fått överta sin pappas gamla iPhone (en 3a). Det finns väldigt många barnspel till iPhone, lärorika likväl som sådana som bara är roliga. Dessutom gillar han att ta kort och det kan han göra med iPhonen. Han har inget SIM-kort i så han kan inte ringa eller skicka meddelanden.

Jag tycker det är en bra leksak, men den får såklart inte utmanövrera annan lek så han får bara ha den i korta stunder.

Själva telefonfunktionen tycker jag nog inte att ett barn behöver förrän någon gång i högstadieåldern när de börjar vara iväg mycket för sig själva och är i större behov av att kunna både kontakta och att bli kontaktade. 

• MammaHela
    Frågor jag gärna vill ha svar på är:  
    Dottern är 12 och har haft egen mobil sen hon var 8. Hon fick den för hon skulle gå hem ensam från skolan eftersom hon inte fick ha fritids då jag var mammaledig. Men jag hämtade sonen på dagis samma tid hon slutade.

Sonen är 8 och fick min gamla android när jag köpte en ny, han spelar spel, tar kort, filmar och kollar youtube på den.

Vem betalar räkningen?
    Ingen räkning, dottern har kontantkort där hon fyller på själv med månadspeng
    Sonen har inget fungerande simkort i sin

Dottern köpte sin själv med egna pengar.
    Sonens köpte jag till mig, han tog över den

Dottern valde själv eftersom det var hennes egna pengar

Runt 7-8 år
  • KMJ
    Varför och vad är behovet?:

Min tjej som går 3:an har telefon för att hon behöver nå mig när hon åker till och från skolan. Hon åker P-tåg själv varje dag. Det blir i bland förseningar och då måste jag hjälpa henne hitta en alternativ resväg. Jag vill kunna ringa henne om hon är med kompisar. I dag är det inte alla som har hemtelefon, så är hon hemma själv hos oss eller en kompis så vill ja kunna nå henne. Om det blir ändringar i planer, tider eller så.

Räkningen?

Ja vi fyller påhennes kontantkort och då bestämmer vi hur länge det ska räcka alltså det finns inte så stort utrymme att ringa kompisar att kallprata med eller skicka mängder med sms. Men hon är bra på att hålla det.

Vem betalade telefonen?

Vi betalade för en enkeltelefon för att det fanns ett stort behov av det. Där emot håller hon på att spara ihop pengar till en "pekmobil"

Varför Så fin mobil?

Hon får lägga sina egna pengar på det hon själv vill.

När är det ok att få en och varför?

Jag tycker runt 7-9 år, men detta är så individuellt beroende på hur familjens och barnets liv ser ut. I dag har många inte hemnummer utan endast mobil, då kan det vara viktigt med en mobil då barnen börjar vara hemma själva. Åker barnet kommunalt själv till skolan eller aktiviteter då kan det vara bra med en mobil.

• Majsan70

- Tja vi lever i ett modernt samhälle o det är bekvämt att kunna nå barnen. Att de kan få tag på oss om det är något.

Vem betalar räkningen?
    - Ja vi föräldrar betalar för vår minsta dotter. Tonårsdottern betalar själv genom att jobba extra hemma. Räkningarna är inte särskilt höga. De håller sig inom sitt abbonemangskostnad.

- Vi hr köpt mobilerna till barnen i present. Eller så har de köpt dem själva för egna pengar.

- Man köper väl den som är mest funktionell för det som den skall användas till. Vår 9 åring har ingen surf mobil, men hon lyssnar på musik. tar bilder o ringer med den.

- När behovet uppstår. Vår minsta var väl 6 år ungefär.

Jag tycker det är kanon att man har teknik i samhället som kan nyttjas av alla. De flesta nvänder i dag datorer och då är ju snäppet inte långt till smarta telefoner med massa funktoiner. Vad är problemet lixom?

Svar på tråden Mobiltelefoner till barn?