• rulltårtan

kan ett underbett växa bort?

Har en valp på 4mån som jag har köpt in för utställning och avel. Upptäckte för ca 3veckor sen att han har ett litet underbett:( någon som har erfarenhet av att de kan växa bort? Han byter tänder just nu och jag hoppas innerligt att det ska växa bort men har hört att underbet t sällan gör det...

• Svar på tråden kan ett underbett växa bort?
  • Steffi

Oj. Jag tror som du att det svårt att få ett korrekt bett. Hade den bra bett vid leverans? Vilket typ av bett ska den ha, tång el sax? Jag har hört att underkäken är det sista som slutar växa på huvudet så det är därför det ärbättre med överbett än underi valpåldern men jag svärinte på att det är så. Är underbettet stort? Är det ett litet så kanske det rättar till sig när tänderna kommer fram. Lycka till.

• rulltårtan

Bettet var ua på bes, annars hade jag inte köpt honom.. han har bytt de flesta tänderna men har kvar hörntänderna och kindtänderna... De ska ha saxbett.. blir galen på detta:( har en till hund hemma av samma ras men som har överbett istället.. hur stor var den risken liksom..

• rulltårtan

Det är ett litet underbett tycker jag men ändå mer än ett omvänt saxbett. Tänderna tar inte emot varandra utan det glipar lite lite.

• Euphoria

Det är ganska vanligt att det blir små bettfel när dom är sådär unga som kommer och går lite. Så ge inte upp ännu, jag har erfaranheter av flera små underbett som vuxit bort! 

Vad är det för ras? 

• rulltårtan

Okej skönt att höra! Det är en staffordshire bullterrier. Har ju lovat att ha is i magen och vänta tills han är mer färdig.

• Euphoria
    rulltårtan skrev 2012-06-14 14:59:47 följande:
    Okej skönt att höra! Det är en staffordshire bullterrier. Har ju lovat att ha is i magen och vänta tills han är mer färdig.
    Jag har erfarenheter från minst 3 amstaffar där det vuxit bort
  • Euphoria
    rulltårtan skrev 2012-06-14 15:46:18 följande:
    Hur stora underbett? När upptäcktes de och när försvann det?
    Kan tyvärr inte säga exakt hur stora dom var, men dom fanns där. Någon hade det innan dom lämnade uppfödaren, på några dök det upp typ mellan 2-4 månaders ålder och försvann efter/runt halvåret.
  • rulltårtan
    Rullgardina skrev 2012-06-15 14:03:46 följande:
    Jämför själv

Herregud vilken goding! Med underbett också;) ja det där gav mig hopp iaf, hur gammal var hunden när det växte bort?
  • Rullgardina

Visst är hon! Skrattande
    Minns inte riktigt runt 6månader tror jag hon var under året iaf.
    Hon är myshund så tänkte inte jättemkt på det

Svar på tråden kan ett underbett växa bort?