• Anonym (Nyfiken)

Vad händer om man överdoserar antidepressiva?

Vad händer om man överdoserar antidepressiva? Är bara nyfiken..

• Svar på tråden Vad händer om man överdoserar antidepressiva?
  • Anonym (..)

Inte mkt. Har gjort det ett antal gånger. Det värsta som hände var att jag fick förhöjt blodtryck. Fick dropp i två timmar. Rekommenderas icke!

• Lacey

Beror ju en hel del på vilken typ av antidepressiva det är och hur mycket du överdoserat.

• Anonym (X)

Serotonergt syndrom är ett potentiellt livsfarligt tillstånd av akut drogförgiftning som kan inträffa vid kombination/överdos av serotoninökande läkemedel såsom MAO-hämmare och SSRI, som är läkemedel mot depression, samt av narkotika som t.ex. ecstasy (MDMA) och LSD.[1]

Symptomen är främst muskelryckningar (kramper, spasmer), illamående och förhöjt blodtryck, förvirring, feber, hypomana symtom (lindrig mani), koordinationsstörningar, hyperreflexi (lättretliga reflexer), tremor (skakiga, ofrivilliga rörelser vanligen i fingrar, händer, armar eller huvud), agitation.

Väl konstaterat serotonergt syndrom leder snabbt till döden obehandlat. Efter all överdosering av SSRI, SNRI, MAO-hämmare och somliga naturläkemedel (tex. johannesört) bör man söka akut medicinsk hjälp omedelbart och behandling bör ske omgående vid sjukhusens intensivvård.

sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Jag känner en som drabbades av det. Hon överlevde men hjärnan (framför allt minne och uthållighet samt signalerna till musklerna) påverkades väldigt mycket. Så nu kommer hon antagligen alltid vara skakig, ha svårt att samordna rörelser, orka koncentrera sig bara väldigt korta stunder och ha minne som ett såll :(

• Anonym (Nyfiken)
    Pimpinellan skrev 2012-06-14 19:00:32 följande:
    Överdoseringar är väl ytterst sällan att rekommendera,men läs på FASS eller janusinfo.org så får du veta mer.
    Hur mycket hade du överdoserat då?
  • Pimpinellan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-06-14 20:41:02 följande:
    Hur mycket hade du överdoserat då?
    Jag har aldrig gjort det,men jag vet att man inte bör.
Svar på tråden Vad händer om man överdoserar antidepressiva?