• Anonym (Uppgiven)

Ettåring kräks av hemmalagad mat

När min son började smaka mat(ca 5-6 mån) kväljde/kräktes han av min hemmalagade mat. Den mat som gick bra var köpta pruéburkar så vi körde på det men provade med hemmalagat med jämna mellanrum utan resultat. Mitt problem är att han nu är ett år och KRÄKS FORTFARANDE av min(eller annans) hemmalagade mat! Det känns som att vi har provat allt och det är både dyrare och ibland osmidigare med köpta burkar. Han går upp bra i vikt eftersom han fortfarande lever på sina pureburkar och det verkar inte vara bitarna då han kan äta bitar av annat, till exempel fil med musli. Han tycker om viss plock"mat" så han kan tugga och svälja, däribland smörgås, rån, leverpastej, ost, majs, ärtor, makaroner och kikärtor. Mat i mer matväg kastar han bara på golvet, t ex all kött(fisk, kyckling, frikadeller ex), potatis, ris, morötter, broccoli, gurka, tomat mm mm.  

Så till min fråga, då jag inte kan ge honom "egenpuread" mat(då kräks han bokstavligt talat) och han kastar plockmaten han får på golvet(eller spottar ut om han "råkar" få in något i munnen), finns det något jag kan göra för att få min son att äta hemmalagad mat? Vi brukar försöka först med hemmalagat sen får han sin burkmat då det inte går.

Svar på tråden Ettåring kräks av hemmalagad mat