• Anonym (nytt jobb)

Hur säger man upp sig på bästa sätt?

Hej, jag vill ha lite råd gällande att säga upp sig själv.

Hur förklarar man för chefen att man inte pallar med hans skit längre?  :D

Jag har redan skrivit på för ett annat företag..... 

• Svar på tråden Hur säger man upp sig på bästa sätt?
  • Dixie

även om man lämnar att jobb för att man är missnöjd, så skulle jag vara mycket försiktig med att säga till chefen varför du byter jobb - du vet aldrig när du behöver en referens, eller i annat sammanhang kommer i en beroendeställning till denna chef.........

• Anonym

Man säger något diplomatiskt i stil med att man är ute efter nya utmaningar, har hittat ett nytt jobb och därför säger upp sig inom fastställd uppsägningstid.

• Anonym (nytt jobb)

Jag är alltid diplomatisk och sköter uppsägningar så snyggt jag kan.....ville bara vara lite ironisk ;D

Man behöver väl inte säga anledningen varför man lämnar företaget?

Räcker det inte att jag bara berättar varför jag börjar på det nya?

tex.....mer lön eller som Ni skrev fler utmaningar eller helt enkelt bara säga "Att jag har fått ett erbjudande jag inte kan tacka nej till!"

Måste man berätta vilken tjänst eller vilket företag det gäller?  Vad tycker ni?

Jag är konsult och går över till en av våra kunder där jag har jobbat i 5 månader. 

• Anonym (nytt jobb)
    Dixie skrev 2012-06-14 21:15:22 följande:
    även om man lämnar att jobb för att man är missnöjd, så skulle jag vara mycket försiktig med att säga till chefen varför du byter jobb - du vet aldrig när du behöver en referens, eller i annat sammanhang kommer i en beroendeställning till denna chef.........
    Tror inte jag behöver ref av min nuvarande chef....har bara varit där i 6 månader och jag har 4 andra chefer som jag föredrar som ref.

Men jag förstår hur du tänker.... 
  • Anonym

"Jag har blivt erbjuden ett nytt jobb som jag skrivit på för, så jag vill säga upp mig. Här är min skriftliga uppsägning. Är det något speciellt du vill att jag gör under min uppsägningstid?"

• Anonym (varlfritt)

Du har rätt att säga upp dig från vilken anställning som helst utan att berätta varför. Man har rätt att sluta sitt arbete av vilken anledning som helst!

Men du måste följa avtalet, vissa arbetsplatser har en månads uppsägningstid och andra har tre månaders uppsägningstid. Man räknar från dagen du säger upp dig.

Meddela gärna även ditt fackförbund att du sagt upp dig, bra ifall du förväntar dig problem med chefen.

Jag brukar även lämna uppsägningen skriftligt. Skriv tex:

Stockholm  den 15 juni 2012

Jag meddelar härmed att jag säger upp min anställning hos företaget Bluff & Båg AB.

Vänligen

Anna Jonsson

• Anonym (nytt jobb)

Ja, en skriftlig avskedsansökan ska man nog lämna.

Jag har varit där mindre än 2 år, vilket innebär 1 månadsuppsägning enligt IT-kollektivavtal.

Bör jag skriva ...."med en månads uppsägning är min sista dag deb  xx-xx-xx" ?

om jag säger upp mig innan semestern, räknas semestern som uppsägning? 

• Anonym (nytt jobb)
    Anonym skrev 2012-06-14 21:27:53 följande:
    "Jag har blivt erbjuden ett nytt jobb som jag skrivit på för, så jag vill säga upp mig. Här är min skriftliga uppsägning. Är det något speciellt du vill att jag gör under min uppsägningstid?"
    Den frasen gillar jag......kort och bra :D
  • Anonym (#5)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2012-06-14 21:40:53 följande:

Jag har varit där mindre än 2 år, vilket innebär 1 månadsuppsägning enligt IT-kollektivavtal.

Ja, det ska räknas under semestern också har jag för mig. Googlade lite, hittade bara detta http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd29/home.nsf/LUprint/klara+besked+om+semester+och+upps%C3%A4gningstid
    där det står att om man blir uppsagd och man tar semester under uppsägningstiden så flyttas inte uppsägningen fram, det säger ju inte klart och tydligt att semester räknas till uppsägningstiden men indirekt. Däremot behöver din chef inte godkänna en semesteransökan EFTER uppsägning och han/hon kan inte heller tvinga dig att ta semester om den inte redan är inbokad.  
  • Anonym (#5)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2012-06-14 21:42:15 följande:
    Den frasen gillar jag......kort och bra :D

Onödigt att krångla till det :D Dessutom är den lite vänlig utan att vara överdriven, vilket kan vara bra inför framtiden.
  • Anonym (varlfritt)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2012-06-14 21:40:53 följande:

Nej det räcker med att du skriver datum på uppsägningsbrevet och skriver "Härmed säger jag upp mig..." osv.

Det räknas från datumet på brevet.

Semester räknas också som "arbetsdagar". Har du tex två veckors semester att ta ut så kan du göra det så behöver du bara arbeta två veckor istället för en månad.

Om du inte hinner ta ut all semester innan du slutar så kan du få resterande semesterdagar som pengar istället.

Hör med ekonomiavdelningen.
  • Anonym (nytt jobb)

Tack vänner, för Era tips.

• Anonym (nytt jobb)

Jag fattar inte varför jag alltid är nervös?

• Anonym (#5)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2012-06-14 22:05:43 följande:
    Jag fattar inte varför jag alltid är nervös?

Det hör till Men det kommer gå bra. Lovar att det inte är första gången nån säger upp sig.
  • Lavish

Tycker inte du behöver motivera din uppsägning om inte chefen ber om det. Annars säger du väl bara att "jag måste tyvärr meddela att jag vill säga upp min anställning eftersom jag har hittat ett nytt jobb som jag planerar att börja X X X"

Om han frågar kan du väl bara ordbajsa lite "jag kände att det vad dags att prova något nytt" "De erbjöd en möjlighet att utvecklas i en ny riktning"

• Anonym (nytt jobb)
    Anonym (#5) skrev 2012-06-14 22:09:15 följande:
    Det hör till Men det kommer gå bra. Lovar att det inte är första gången nån säger upp sig.
    Nej, men det är person nummer 2 som säger upp sig på väldigt kort tid, på ett litet nystartat kontor.

Kan inte komma ifrån känslan att jag Sviker dem...

och jag kommer att få lida i två veckor innan min semester börjar :S 
  • Kock Guled
    Stockholm  den 30 september 2014

Jag meddelar härmed att jag säger upp min anställning hos Jubba Restaurang. Jag vill ha sluta på jobbet olika skäl, som arbetsmiljö, egenkontrollprogram, livsmedelshantering och trygghetssystemet.

Med Vänlig hälsning

Kock Guled
  • Themis

Om det är en i grunden vettig men kanske ihjälstressad eller ostrukturerad chef man har att göra med så hade jag nog (med stigande ålder blir man mindre nervös) gett mig på lite feedback.

"Du vet att man aldrig får så ärliga omdömen som från någon som ska sluta? Är det okej om jag ger dig några ord på vägen, mellan oss två bara?"

Om de svarar ja:

"Jag tycker du har fungerat bra som chef i situationerna A, B. Dina starka egenskaper som jag ser det är Y.

Sen har jag tänkt på att du ibland gör C, som får oss att känna oss D. Jag tror att din grupp skulle uppskatta mycket om du tänker på E, F när du fördelar uppgifter och att du kan ge dem kvitto på att de gjort något bra/på rätt sätt lite oftare. Då hade du lyft dem som grupp och resultatet/stämningen hade blivit bättre, tror jag. Du kan kanske ge det en chans en månad och se om det gör någon skillnad?"

(minst 75% av alla chefer ger för lite feedback och i fel situationer/på fel sätt)

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym (hurra)

grattis!!

jag har vid senaste uppsägning varit "dipolamtisk " dvs lämnat en skriftlig och kort uppsägningsbrev.

men jag har också därefter, meddelat HR på företget varför jag faktsikt sa upp mig, inklusive det negativa som i mitt tillfälle handlade om ledaren på min avdelning.(genom ett formulär)

sagt, gjort och lämnade för en ny tjänst (i samma byggnad, annat foretag)

någon månad senare fick min tidigare ledare sparken!

så det kan löna sig, och kanske fick mina gamla kollegor lite bättre förhållanden

Svar på tråden Hur säger man upp sig på bästa sätt?