• LeiaBus2010

Gravid & Fått åderbrock! Väntar/Födde en flicka/pojke, roligt att se resultaten!

ENDAST FÖR EN KUL GREJ! 

Med dottern fick jag åderbrock/hemorojder
    Nu väntar jag andra och har fått på benet.

Åderbråck uppstår oftare under graviditeten delvis på grund av den ökade blodvolymen, delvis på grund av trycket som livmodern och den växande bebisen utövar. De synliga blodkärlen (ofta i knävecket) kan se blåa ut, eftersom de fylls av blod som har svårt att ta sig tillbaks till hjärtat och kan svälla utåt och se knutiga ut. Åderbråck gör inte alltid ont men kan orsaka obehag senare i graviditeten; en dov, ihållig pulserande värk. 

Man kan få åderbråck i benen, i stjärten (i form av hemorrojder) eller i slidöppningen. Åderbråck kallas också varicer. De blir oftast värre längre fram under graviditeten, i takt med att bebisen växer. Den växande bebisen trycker på venerna i bäckenet och de stora blodkärl som för blod tillbaks till hjärtat från benen och bukhålan. 

Åderbråck kan vara särskilt besvärande om du redan är överviktig när du blir gravid, om din bebis är särskilt stor, eller om du är gravid med mer än ett barn. Åderbråck har en tendens att vara ärftliga och blir ofta värre varje gång man är gravid, så ju fler barn man får, desto tydligare brukar de bli. 

Låter inget vidare, men det kommer ju för en god sak

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gravid & Fått åderbrock! Väntar/Födde en flicka/pojke, roligt att se resultaten!
  • JanaLiiN

Du kan ha stödstrumpor i förebyggande syfte för att slippa åderbrock på benen.

• JanaLiiN

Synd att man inte kan ha stödstrumpor i rumpan också, hemorrojder verkar inte så kul.

• LeiaBus2010

Ja det hade vart något, hehe. Jag använder som sagt stödstrumpor väldigt ofta, men har man väl börjat på antyda till åderbrocken så kommer dom förr eller senare, man måste ju ta av soig dom någon gång Tungan ute

• Dixie

har haft åderbråck på benen och underlivet vid alla 3 graviditeter - fått 1 pojke, 2 flickor 

• LeiaBus2010

Undrar om det kanske är mest vanligt att flickor är den utlösande faktorn till åderbrocken? 
    Sen är dte ju liksom kört, för börjar man få så blir det garanterat värre så säger alla "vetande" iaf. 

• JanaLiiN
    LeiaBus2010 skrev 2012-06-14 22:02:22 följande:
    Ja det hade vart något, hehe. Jag använder som sagt stödstrumpor väldigt ofta, men har man väl börjat på antyda till åderbrocken så kommer dom förr eller senare, man måste ju ta av soig dom någon gång Tungan ute
    Jag hade mina verkligen konstant, inte en antydan till åderbrock. Inte i rumpan heller.
  • Dixie
    LeiaBus2010 skrev 2012-06-14 22:10:29 följande:
    Undrar om det kanske är mest vanligt att flickor är den utlösande faktorn till åderbrocken? 
    Sen är dte ju liksom kört, för börjar man få så blir det garanterat värre så säger alla "vetande" iaf. 
    nja, jag hade åderbråck redan vid min första graviditet (fick en pojke som 1a)
  • LeiaBus2010

Då utesluter vi den teorin :-P tills vidare, om inte majoriteten (För skojs skull) Säger annat

• annca

Med dottern fick jag några små små på låren. Gick upp 30 kg, närtan allt vatten...

Inget med sonen, och där gick jag bara upp 16 kg.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • LeiaBus2010

Med dottern fick jag då hemorrojder. och gick upp 25 kg.
    Nu har jag gått upp 10 än så länge (Har snart 13 veckor kvar) Och jag har fått på benet, på sidan under knävecket... det har tagit tid för det att "blomstra" men nu börjar det göra ont när man tar på det...
    Ul säger flicka. 

Svar på tråden Gravid & Fått åderbrock! Väntar/Födde en flicka/pojke, roligt att se resultaten!