• Anonym

Vågar man flytta till Enskededalen?

Jag sitter och kikar runt lite på Hemnet och har hittat en del fina - och prisvärda - lägenheter i Enskededalen. Men....jag har hört en del negativt om området, att det ska vara stökigt, gängbildning etc.....så vågar man flytta dit? Nära vänner avråder. Jag har vuxna barn så hur skola och dagis fungerar är ingenting jag behöver fundera över. Däremot vill man ju gärna våga komma hem på kvällarna. Dock sällan jag kommer hem senare än 10-11 på kvällarna. Så ni som bor där/har bott där; hur är det EGENTLIGEN?
    Jag vill också minnas att det var någon form av byggskandal (problem med flytspackel?) då området byggdes. Åtgärdades detta på tillfredsställande sätt eller har problem dykt upp på vägen? 

• Svar på tråden Vågar man flytta till Enskededalen?
  • bdknapp

Det försiggår inte mer där än någon annanstans. Jag är uppväxt där och aldrig märkt av någonting.

• Anonym (JA!)

Enskededalen är supermysigt och ett område som blir mer och mer attraktivt. Det är nära till stan och det är ett attraktivt område. Super att bo i med barn!

• Micalela

Om det är inne i själva "Dalen" alltså någon av gårdarna så NEJ flytta inte dit! Jag bodde precis utanför men var tvungen att gå där igenom från tunnelbanan, och jag kände mig ALDRIG trygg. Massa "gäng" och man blev kallad "Svennehora" och "Svennefitta" var och varannan dag. Jag skulle ALDRIG flytta tillbaka!

micalela.blogg.se

• Anonym (JA!)
    Micalela skrev 2012-06-14 22:22:49 följande:
    Om det är inne i själva "Dalen" alltså någon av gårdarna så NEJ flytta inte dit! Jag bodde precis utanför men var tvungen att gå där igenom från tunnelbanan, och jag kände mig ALDRIG trygg. Massa "gäng" och man blev kallad "Svennehora" och "Svennefitta" var och varannan dag. Jag skulle ALDRIG flytta tillbaka!

micalela.blogg.se
    Så är det verkligen inte nu!!!
  • Anonym (2012)

Enskededalen - undantaget Dalenområdet!! - är helt OK. Dalenområdet hade problem med flytspackel, det pratades/ryktades om det då jag bodde där, men det var ingenting som påverkade mig Jag trivdes inte alls i Dalen, men stod ändå ut i tre år (den tiden det tog mig för att spara ihop till kontantinsats för att kunna köpa någon annanstans). Det var stor skillnad på de olika gårdarna, en del var helt OK, andra inte. På min gård förekom det knivslagsmål minst 2-3ggr/vecka.

• Nemiia

Jag bor inne i Dalen. Det är inte värre här en på söder det kan jag med säkerhet säga. Jag är uppväxt på södermalm och det var precis lika mycket problem där med vad man nu kan tänka sig...

Jag trivs rätt bra här då det är bra för barnen med alla gårdar. Dock är ju området "bilfritt" vilket folk fullständigt skiter i nu mer och det beror till stor del på ombildningarna till bostadsrätter och att kontrollen försvann från Svenska bostäder. Men annars är det fint och nära till nacka reservatet och fina promenadvägar.

Jag bor dock precis intill ica:a lastkaj och hade jag fått välja så skulle jag ha velat bo mer inåt gården då det är väldigt mycket ljud från vändplanen men annars absolut inga problem.

Du kommer att uppleva samma saker inne i stan

• Anonym

Det är väl gårdarna närmast centrum som kan vara lite stökiga. Svärmor bodde närmast skolan och där var det hur lugnt som helst. Vilken gård ligger lägenheten på?

Jag tror det kommer bli mer och mer attraktivt med tanke på närheten till stan.  

• Nemiia
    Anonym skrev 2012-07-31 12:09:58 följande:
    Det är väl gårdarna närmast centrum som kan vara lite stökiga. Svärmor bodde närmast skolan och där var det hur lugnt som helst. Vilken gård ligger lägenheten på?

Det är inte ett dugg stökigt inne på gårdarna om det är stök så är det isåf på vändplanen vid ica eller i allén men det är inte mycket av den varan där heller. Närheten till stan är kanon! Dessutom byggs ju nya arenan och under den skall det byggas ett nöjescentrum med minigolf, bowling restauranger bio m.m.
  • Anonym (2012)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:09:58 följande:

Oj, min gård låg nästan så långt bort från centrum man kunde komma - men den var stökigast i området. Det beror helt enkelt på vad det är för folk som bor där. Det var några familjer som störde/förstörde för oss alla andra.
  • Anonym

men nu blir jag fundersam? Enskededalen det är ju ett väldigt stort villa område med gamla villor typ spröjsade fönster och välvda tak de kostar minst 6 milj kr. Det verkar ju hur lugnt som hellst och finns väll inga lägenheter alls. Dalen är väll området vid sjukhuset med ganska fula hus?!

• Nemiia
    Anonym skrev 2012-09-15 21:47:18 följande:
    men nu blir jag fundersam? Enskededalen det är ju ett väldigt stort villa område med gamla villor typ spröjsade fönster och välvda tak de kostar minst 6 milj kr. Det verkar ju hur lugnt som hellst och finns väll inga lägenheter alls. Dalen är väll området vid sjukhuset med ganska fula hus?!
    Alltså du tänker nog på villorna i "kärringstan" och på andra sidan spåret i gamla enskede.
Svar på tråden Vågar man flytta till Enskededalen?