• Milliemolly

Hjälp mig med förrätt och efterrrätt , please.....

Hej! Vi sak ha en liten grillfest för mig eftersom jag fyllt jämnt.

Vi blir 8 vuxna och 4 barn.

Till huvudrätt blir det grillat kött med olika såser, sallad och nypotatissallas.

När de kommer sak de få champagne och.......................................................? Hjälp mig, helst något som kan ätas på stående fot

Till dessert skulle jag vilja ha jordgubbar, grädde och något typ seg marängbotten...................................................? Något förslag eller recept?

Länka gärna!

Hoppas ni har några bra tips till en relativ nybörjare!

• Svar på tråden Hjälp mig med förrätt och efterrrätt , please.....
  • La Lola

Laxrullar som förrätt? Snittar alltså.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SuzR

Jag gjorde goda snittar som du gör enkelt. Hyvla parmesan på bakplåtspapper i små högar. In i ugnen i typ 5-8 min 175 grader tror jag. Sen blandar du creme fraiche med citronskal, klickar på parmesan chipsen sen lite rödlök och stenbitsrom. Yum!!!!!

• tro  hopp  kärlek

Lite småplock på typ silverfat ,små crostinis med  ngn god klick färskost,  ostkuber med oliv på,  lite salta kex och vitlöksdipp,  tapenade. ölkorv. Lägg i lite olika skålar med olika höjder, ställ fram tallrikar samt  servetter så kan de plocka på själva vad de vill äta.

Tårtbotten:
    4 äggvitor
    1 1/4 dl socker
    125 gr mald mandel eller hasselnötter.
    Vispa äggvitorna hårt, rör försiktigt i sockret.
    Mixa nötterna i matberedaren, och rör försiktigt i.
    smörj och mjöla en springform och stek  20-25 min 175 grader.
    lossna och svalna.

Gott att ha en smörkräm med choklad i över botten sen grädde och jordgubbar.
    Smörkräm

4 äggulor
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl vispgrädde
    75 g smör
     Blanda alla ingredienserna till krämen i en kastrull. Låt sjuda upp och tjockna under omrörning.

• Mamma2013

Nu vet inte jag riktigt vad du ska ha för nivå på maten, men till mitt bröllop ska jag ha en förrätt som jag finner är ganska enkel: Parmaknyten med färskost samt dinkelknäcke

Recept: http://www.recept.nu/monika_ahlberg/forratter/korv_och_chark/parmaknyten_med_farskost/
    samt http://www.recept.nu/anna_bonde/matbrod/mjol/dinkelknacke/

Och till efterrätt tror jag du skulle tycka om hemgjgord vit chokladglass med färska jordgubbar
    Recept: http://www.recept.nu/leila_lindholm/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/hemgjord_vit_chokladglass_med_farska_jordgubbar/       

• Milliemolly

åh tack för tipsen.

Nivån sak vara god men enkel då jag har 2 små barn och inte så mkt tid att greja...................

Funderar på crostini med något på.............och kanske ost och korvbitar flr de som LCHF:ar...............de kan ju äta bär och grädde till dessert och hoppa pavlovan eller marängen eller vad jag nu hittar på

• MammaBella

Mitt Förslag är att göra små pavlovas. Högst upp till vänster i bilden. Det är vanlig margängsmet små spritas till den storlek man vill ha. Sen vaniljgrädde skivad jordgubbe lite pudrat florsocker och ev. citronmeliss eller mynta. 

• Trilling85

Om du har fått ICAs buffe kan jag varmt rekommendera tårtan med digistivekex och daimgrädde och kolasås tårtan!

• tro  hopp  kärlek

Hej en ganska lätt efterätt som är är supergod.
    Köp färdiga marängtoppar-
    Och små bakformar i folie eller om du har skålar som kan ställas i frys.
    Lägg några maränger i varje sen klickar du på vaniljparfait, och sen ringlar du lite vit chokladblandning, strö lite jordgubbar eller andra bär ex blåbär, lingon mm  toppa med en till maräng  och sen in i frysen i minst 5 timmar.
    Ta sen fram klicka på lite vispad grädde och lite jordgubbar och en nobless. Supergott och bra att man kan förbereda. Du kan även göra detta i en stor springform.
    Här kommer  recept på  parafaiten.

Ingredienser

4-6 port

1 vaniljstång (eller 1-2 tsk vaniljsocker)
    4 äggulor
    1 dl florsocker
    3 dl Arla Ko® vispgrädde

Gör så här

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa äggulor, florsocker och vaniljfrön poröst. Vispa grädden och blanda den med äggsmeten

Den vita chokladen smälter du tex 100 g med 1 dl grädde, Koka inte.

Det finns även ett gott recept på frusen dajmtårta som är supergott, bara att slänga på mkt jordgubbar och servera
    http://www.matklubben.se/recept/frusen_dajmtaarta_13471.html
    punschen kan man utesluta om man vill

Svar på tråden Hjälp mig med förrätt och efterrrätt , please.....