• vveronicaa

Tips på bra regnställ för barn! Vad köper du?

Jag är på jakt efter ett vattentätt regnställ till båda mina barn som är 4 och 6år och velar hela tiden vilket regnställ som verkligen håller måttet. Jag har läst om Didrikson som ska vara väldigt bra men funderar lite kring vattenpelaren i deras regnställ som ligger på 5000mm, det känns inte som det skulle hålla så tätt egentligen vid mer ösregn? Andas dom något? Och på vissa forum har jag läst att Didriksons regnställ blir slitna och går lätt sönder. Kappahl ska ha bra regnkläder med 10000mm, Lindex bamse ställ ska vara bra med 5000mm i vattenpelare. Sen har jag skuggat igenom Abeko, Tuxer, POP, Haglöfs, Helly Hansen m.fl. 

Skalkläder har jag läst att många köper istället för galon idag men jag tycker ändå det är bra att ha ett regnställ till hands.

Vad använder du för regnkläder till dina barn? 
    Är Didriksons regnställ (ex, slaskeman) bra?

Tipsa gärna om regnkläder som är funktonella, prisvärda och som håller måttet.
    Jag har kollat på regnkappa till min dotter från Didrikson, kan de vara ett bra alternativ till bra regnkläder?

Tack på förhand!    

• Svar på tråden Tips på bra regnställ för barn! Vad köper du?
  • Majsan70

Min dotter har regnkläder inköpta på ICA MAXI. har vart väldigt hållbara får jag säga. Sen har hon ett regnställ för ridning som är inköpt på Ullared..men det har vi inte hunnit testa ännu. Känns inte som att det behöver vara så märkvärdigt om man inte är ute i skitväder ständigt varje dag typ.

• avocadoo

Jag är iaf supernöjd med Didriksons. Ser ut som nytt och har aldrig läckt och det räcker för mig :)

• nirakanna2

Vi är inne på 3:e storleken galonställ från Kapp-Ahl och helnöjda. Det är bra knäppning och rejäl galon. Enda som pajat är hällan under foten, men det är ju inte så konstigt. Nu senast hade jag turen att tajma rea, så stället och galonvantar kostade sammanlagt 200 kr

• tessan27

Kör på Po.ps skalkläder till mina barn istället för galon/regnkläder. Dem har en vattenpelare på 10 000 och är mer slitstarka än galon/regnkläder. Mina barn är aldrig blöta igenom.

• tessan27

Plus att skalkläderna andas vilket inte galon gör. Po.p har rea på sina skalkläder just nu.

• vveronicaa

Tack så mycket för era snabba svar! :) 
    Skalkläder från Pop verkar vara något att satsa på, många som köper dom och är nöjda.
    Just galonställ så verkar det inte vara så stor skillnad mellan ICA MAXI:s, Kapphal och Didrikson, det håller tätt när barnen leker i blötväder..
    Hittade nämligen lite rea från just Didrikson så tänkte jag skulle höra runt lite vad andra har för erfarenheter. 
    Jag bryr mig inte så mycket om vilket märke det är, huvusaken är att det håller tätt, man vill ju gärna inte köpa grisen i säcken om ni förstår hur jag menar :)  

• mimamima

Jag har både kappahls regnställ och didriksson boardman ( fleecefodrat regnställ) båda är jättebra och fyller olika funktioner....:)

• TvåTrollungar

Vi ha skalkläder av anledning att det är bättre vattentäthet på de än galon och så andas det och är slitstarkt! Skulle aldrig ta på galon

• vveronicaa

Min dotter informerar mig nu att hon knappt använt sitt galon ställ alls när de varit ute och lekt, att de andra barnen bara går ut i gummistövlar. Förmodar då att det är skaljackor de har till. Nu kändes det som om man bara skulle satsa på en rejäl skaljacka istället och skalbyxor med hög vattenpelare.

Men är det så för er också att när det är dags för förskoleklass/skola att barnen slutar med galon? 
    Just när skolan börjar så har oftast barnen rast ca 15 min o då hinner man sällan ta på sig alla dom kläderna innan de ska in igen.
    Jag hade galonställ tills jag slutade 2:a klass nånting, undra varför de har förändrats så.

Jag funderar på att bara köpa en regnkappa från Didrikson och regnbyxor från ex Lindex , det är väl något man kan ha när man börjar förskoleklass/skola? Huvudsaken är ju att hon trivs i det och att det är funktionellt och håller henne torr och inte fryser. Och att hon kan ta på sig det själv och kan röra sig. Det ska ju fungera till hösten också med lite mer tjockare jacka under.

• Dr Mupp

Vi använder i första hand skalkläder, det är mycket bättre. Vi har dock även varsitt galonställ till barnen. Oftast sånt som vi fått eller köpt på loppis, de används så pass sällan att vi inte lägger ner några stora summor. Vi har köpt två regnställ på 9 år. Det ena från ICA Maxi, ett kanon regnställ, ser ut som brandmannakläder och ett Abexo regnställ från ÖB, det fungerade också bra. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Joggy

Vi har köpt dyra skalkläder till vår dotter men hon älskar sina regnställ från Didriksons. Inne på nummer 3 nu. Slaskeman.

• Flickan och kråkan

Vi har både galon och skalkläder. Galon har vi haft Kappahls i två omgångar nu. De har fått fina testresultat och vi är mycket nöjda. Skalkläder har vi växlat beroende på vattenpelare och pris. I år har stora Kappahl byxor+jacka. Lilla har byxor från lindex (ärvt av storebror så det är en gammal modell då de hade 10000 vattenpelare) och jacka från polarn och pyret. Vi letar hög vattenpelare 10 000 och passar på vid reor om det är dyrare märken. 

• mumsken

Didrikson funkar här.
     Dom är rejäla & håller bra , i alla fall för en 6 åring som kastar sej i allt :) 

• A82

Jag köper Everest. Tycker de funkar bra.

• spökplumpen

Jag köper enbart ytterkläder som andas. Galon har en vattenpelare på 5000 och andas inte. Jag köper jackor och byxor med 10 000 i vattenpelare och som andas. Jag har köpt både kappahls och från bergans (köpte vid konkursutförsäljning så det var tom billigare än kappahls). Jag vill ha så hög vattenpelare som möjligt för att slippa tänka på om man behöver ha regnrockar med sig eller inte. Mina barn har samma jacka oavsett och mamma slipper släpa med extrakläder. Kappahls håller bra tycker jag, men de är lite trånga i midjan för mina barn. Bergans har vi bara använt denna säsong så kvaliteten kan jag inte uttala mig om än, men de är mycket rymligare i midjan, tom så att jag har fått komplettera med skärp. Men det tycker jag är bra för det betyder att det utan problem kommer få plats med tjockare kläder under i höst.

• Diamanta

Vi har nog testat det mesta i galonkläder: Kappahl, Lindex/Bamse, Ica Maxi, Didrikson, Everest, Abeko...jag säger bara en sak: Regnkläder som regnkläder, tycker inte det har varit någon skillnad. Förutom priset. ;) Dock kan jag nog tycker att Ica Maxis har varit bland de bättre p.g.a att de är så mjuka och smidiga. En del galonkläder är lite stela.

• Linmin

Vi har fordrtat regnställ från varför därför Åhlens. De regnstället har varit/ är bra och slitstarkt. 
    Lindex bamse har också varit super. Och Didrikssons regnställ jättebra. Sonen hade det i drygt två år, och tjejen har det nu, andra året hon använder det. Det har hållt tätt och är fortfarande lika fint, så väldigt  slitstarkt. 

Svar på tråden Tips på bra regnställ för barn! Vad köper du?