• Svintoo

Arabiskt efternamn?

Jag är tillsammans med en arab och vi planerar att gifta oss inom en snar framtid.
    Vi har två barn ihop som har hans efternamn och nu hade vi diskussionen om jag ska byta. För honom är det en självklarhet att jag tar hans och skulle se det som en förolämpning (hans ord) om jag inte gjorde det, medan jag inte vet om jag vill ha ett arabiskt efternamn.. Jag vet av erfarenhet att en del arbetsgivare etc diskriminerar och inte ens ger en en chans om man låter "utländsk", men samtidigt så visst, jag förstår att det är viktigt för honom..

Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Arabiskt efternamn?
  • bitte67

Jag har funderat i samma banor som du. Men den dagen vi gifter oss (om vi någonsin gör det...) behåller jag mitt ovanliga efternamn, som jag absolut inte vill ta bort, och lägger till hans arabiska efternamn.

• Exoplanet

En förolämpning? Du är väl en egen person. Varför inte bara behålla era egna efternamn för jag antar att han inte tänkte ta ditt?

• Dixie

kan du inte ta hans efternamn som mellannamn, då har du ju samma namn som övrig familj, men kan välja att bara använda ditt namn om du söker jobb etc

• JTA

Det är din man som flyttat till Sverige, inte vice versa. Dags att släppa taget nu.

Muslimsk tradition är dessutom visst att båda behåller sina efternamn. Om din arab nu alltså är muslim.

• Svintoo
    JTA skrev 2012-06-14 22:45:21 följande:
    Det är din man som flyttat till Sverige, inte vice versa. Dags att släppa taget nu.

Muslimsk tradition är dessutom visst att båda behåller sina efternamn. Om din arab nu alltså är muslim.
    Vad har det med saken att göra? Vad ska han släppa taget om?
     Jag vet ingen muslimsk kvinna som behållt sitt efternamn.

• Svintoo
    Dixie skrev 2012-06-14 22:38:41 följande:
    kan du inte ta hans efternamn som mellannamn, då har du ju samma namn som övrig familj, men kan välja att bara använda ditt namn om du söker jobb etc
    Det blir väldigt långt då eftersom båda namnen är långa och de passar inte ihop.. Hm, svårt..
  • J   a   d   e   d

Av vilken anledning blir han förolämpad? Och hur tänker du kring era barn med tanke på den problematik med utländska, kanske främst arabiska namn, du själv nämnde? Hade ju varit smart att ha givit barnen båda era efternamn. 
    Men åter tills hans förolämpade manliga känslor. Är dessa av religiös natur och han är muslim vilket jag gissar att han är så kan du även upplysa honom att era barn bör ha hans tilltalsnamn som mellannamn. Verkar inte spela nån roll om han så heter Mohammed och ni bara har döttrar. Könsneutralt och bra iallafall, det får man ge de cred för. Cool 

Jeddan
  • Svintoo
    bitte67 skrev 2012-06-14 22:33:34 följande:
    Jag har funderat i samma banor som du. Men den dagen vi gifter oss (om vi någonsin gör det...) behåller jag mitt ovanliga efternamn, som jag absolut inte vill ta bort, och lägger till hans arabiska efternamn.
    Jag är inte så förtjust i mitt efternamn, det är inte jättevanligt heller, men det är iaf svenskt..
  • Svintoo
    J a d e d skrev 2012-06-14 22:50:36 följande:
    Av vilken anledning blir han förolämpad? Och hur tänker du kring era barn med tanke på den problematik med utländska, kanske främst arabiska namn, du själv nämnde? Hade ju varit smart att ha givit barnen båda era efternamn. 
    Men åter tills hans förolämpade manliga känslor. Är dessa av religiös natur och han är muslim vilket jag gissar att han är så kan du även upplysa honom att era barn bör ha hans tilltalsnamn som mellannamn. Verkar inte spela nån roll om han så heter Mohammed och ni bara har döttrar. Könsneutralt och bra iallafall, det får man ge de cred för. Cool 
    För att han skulle ta det som att jag inte tycker om hans namn.. Eller nåt sånt, har inte fått nåt bra svar på det.
    Att barnen fick hans namn hade flera orsaker, dels för att det var viktigt för honom och dels för att det lät finare med deras övriga namn..

Varför skulle de ha det? Så har ingen i hans släkt annat än de som gett namn efter nån släkting på samma sätt som är vanligt här.. Där tävlar de nästan om att hitta ett namn som ingen annan i släkten har.. 
  • BAKOFRAM
    Svintoo skrev 2012-06-14 22:54:01 följande:
    För att han skulle ta det som att jag inte tycker om hans namn.. Eller nåt sånt, har inte fått nåt bra svar på det.
    Att barnen fick hans namn hade flera orsaker, dels för att det var viktigt för honom och dels för att det lät finare med deras övriga namn..

Varför skulle de ha det? Så har ingen i hans släkt annat än de som gett namn efter nån släkting på samma sätt som är vanligt här.. Där tävlar de nästan om att hitta ett namn som ingen annan i släkten har.. 

Men du har väl ett svenskt förnamn som syns i ditt cv
Svar på tråden Arabiskt efternamn?