• Anonym (tom)

Inga drömmar, inget hopp om framtiden

Jag vet inte om det har med att göra hur jag är i dag men jag blev aldrig peppad att jag kunde bli vad jag ville när jag var liten. Jag blev aldrig lärd att drömma stort eller drömma överhuvudtaget. Jag lärde mig redan från liten när jag ville ha eller göra något att det inte var någon mening för att det aldrig blev så i verkligheten. Mina föräldrar var snabba att berätta varför jag inte kunde eller borde göra någonting. För att ge exempel så ni förstår lite bättre så ville jag bli advokat men dom sa att det var för svårt att komma in på utbildningen. Jag var 12 år! Sen ville jag bli flygledare men dom sa att man måste vara bra på matte om man ska bli det. Jag var 14 år! Inget peppande eller hjälp för att uppnå mina mål utan tvärtom snack om varför det inte var lämpligt för mig istället.

I dag börjar jag bli medelålders och jag har inga drömmar och har aldrig haft det heller - inte sen jag var väldigt ung, ett litet barn, om ens då.

Jag har ingen dröm om ett speciellt boende. Ingen dröm om en speciell bil, moped, sommarstuga, klänning, väska, gardiner, ingenting! Jag har ingen dröm om att få barn och en egen familj. Ingen dröm om en speciell semesterresa. Ingen dröm om en karriär. Jag har inga drömmar eller framtidshopp om nånting alls utan jag flyter bara med och låter det bli som det blir. Man kan väl säga att jag lever min sambos drömmar eftersom att vi gör det han vill. Inte för att han är någon diktator utan för att jag inte har några egna drömmar så det spelar ingen roll för mig vad vi gör eller skaffar eller hur vi bor och spenderar vår fritid och framtid.

Jag låter nog ganska självömkande just nu men jag har varit så fruktansvärt deppig i dag så det är därför. Det är en värre dag än vanligt just i dag tydligen så jag behövde skriva av mig lite.

• Svar på tråden Inga drömmar, inget hopp om framtiden
  • Anonym (jagmed)

Här är en till. Jag känner mig riktigt nere, för jag vet fan inte vad jag vill. Jag har några drömmar som jag vill ha, hus, bil, barn osv.. Men just till vad det ska bli av mig vet jag inte, är sjukt stressad och vet hur jag ska hantera det. Har pluggat ett år på universitetet men det var helt fel, och nu sitter jag här i en etta med min sambo... Skrev en tråd nyss om det. Känner att alla andra lyckas utom jag, att jag är en fet kossa som blir dumförklarad bara för att jag valde att hoppa av studierna. Åh förlåt för mitt svammel, men känns också som livet bara går utanatt jag är med och styr.. kram till dig !

• Anonym (Sharah)

Jag känner med er båda och vet lite hur det är. Jag tror att somliga föräldrar inte förstår hur snabbt de tvingar sina barn att växa upp när de inte uppmuntrar. Jag känner att jag alltid behöver få bekräftelse av andra innan jag gör något jag drömmer om. Det är väldigt svårt att hitta sig själv när andra alltid talat om för en vad som är bra & dålig, rätt & fel osv. Jag prövar mig fram men det känns alltid som att jag gör nåt fel. Det känns som att det inte duger. Nu vill jag ha barn men jag kan knappt tillåta mig att "vilja". Många gånger måste jag slänga mig ut och liksom skynda mig att göra nåt innan alla säger till mig att det är fel, därmed anser alla istället att jag är impulsiv och omogen vilket heller inte duger... Det är såå svårt att veta vad Jag vill.. och inte fundera på vad andra vill eller anser duga..

• Anonym (jagmed)

Det där med barn känner jag igen mig i, vi försöker men ingen vet om det, vi vill inte ens att någon ska få reda på när vi väl är gravida förens i v 20 typ, för vi vet precis vad alla kommer säga, att vi är för ung, bla bla bla... Helt sjukt hur det är, för det är ju vi själva som ska bestämma över vårat liv,ändå tänker man på vad andra ska säga och tycka..

Svar på tråden Inga drömmar, inget hopp om framtiden