• Förhoppningar

Har du fått ägg med Assisted Hatching??

Är bara nyfiken på hur vanligt det är att få tillbaka ägg med Assisted Hatching (äggskalet är perforerat för att underlätta celldelningen - s k kläckning sker annars normalt efter några dagar).
    Jag har fått tillbaka 2 ägg med AH på vårt 3:e IVF.

Vad har du för erfarenhet av AH?

• Svar på tråden Har du fått ägg med Assisted Hatching??
  • lynet70

Hej!
    Jag har ingetn personlig erfarenhet av AH,men ska göra det på mitt 3:e ivf/icsi.
    Har läst om en hel del som har lyckats med detta och eftersom mitt problem vid våra behandlingar har varit att få äggen att fästa så frågade jag min klinik i Falun: Fick ett positivt gensvar om att det kunde öka chanserna något eftersom när man gör AH så blir det lättare för ägget att spricka upp och fästa på livmodern. Normalt görs detta i första hand på personer med hårda eller tjocka skal.
    Har du något ev dessa psoblem eller har det gjorts ändå?
    Jag personligen tror på att det ska hjälpa så jag hoppas vi lyckas nu på nästa försök.
    Önskar dig lycka till och Kram!

• Analuna

Har fått AH på alla tre färskförsök och lyckade 2 av gångerna, dock med tidiga mf som följd.

• sjuttiofemman

Vet någon om de har Assisted hatching på Carlanderska?? Står inte med i prislistan nämligen.

• Esping

Lynet - hur vet du att ert problem är att äggen inte fäster? Jag menar, hur kollas det? Är det inte alltid det som är felet när ivf:n lyckas eller finns det andra 'fel' också?

• Förhoppningar

Jag har ingen aning om tjockleken på skalet på mina ägg. Fick mer uppfattningen att AH var något de vill prova för att se om det kan hjälpa oss. Ju fler försök man gjort, desto mer vet de ju om min kropp och mina ägg. Så då kan de ju finjustera behandlingen mer och mer. Kanske kan det vara så med AH - att det är just en finjustering i behandlingen.

Tack för era svar.

• ettus

Hej!
    Jag fick tillbaks ett ägg med hjälp av assisted hatching i Falun i november.
    Det fäste och nu är jag gravid!
    De sa att de tyckte att mitt ägg hade "tjockt skal", ägget var långtidsodlat (5 dagar).
    Lycka till!
    Kram från Ettus

• lynet70

Epring: Läkarna har satt in ägg av bästa kvalitet båda gångarna,men det fäster inte och bildar ingen graviditet. Detta är vad personalen säger på min klinik och kan inte fatta varför det inte vill fästa när det har varit ägg av bästa kvalitet båda gångarna,därför ska vi prova AH denna gång. Mer kan jag inte svara på detta.
    Hoppas bara att det går bra.
    Lycka till alla.

• lynet70

Puffar eftersom jag tycker detta ämnet är intressant och vill veta mer.

• LillaSparven

Dethär var intressant verkligen, som du lynet70 säger. Mina läkare sa förut också att mina skal var för hårda..Men ingen har talat om AH för mig ändå. Det var min sambo som läste om det, så vi beslöt att fråga om det till en eventuell ny IVF, om det inte lyckas nu när vi gör FET. Så berätta på här nu alla vad ni vet om Assisted hatching!

• Baggs

På min tredje ICSI-behandling fick jag tillbaka två ägg med AH och väntar nu med spänning på att få träffa resultatet av detta inom några veckor!
    På de två första första ICSI-behandlingarna sattes ett ägg in varje gång men inget fäste och läkarna sa att det kunde bero på att mina skal var/är för hårda. Så därför blev det AH tredje gången!

Lycka till!!
    //Baggs

• LillaSparven

Vi har också gjort ICSI hittills, så om det blir aktuellt med en ny gång så ska jag definitivt fråga om AH! Men jag hoppas ju som en tok på detta FET...

• lynet70

Tycker det är konstigt att inte läkarna föreslår detta själva. Genom FL blev jag nyfiken på detta och föreslog det för min läkare med possitivt resultat. Han skrev så här: Det stämmer att AH kan öka dina chanser att få ägget att fästa och vill Ni prova detta så tycker vi absolut att Ni ska göra det. Vi har bestämt oss för detta. Jag frågade om det fanns några risker med detta men Nej. Jag tror man måste föreslå detta själv i många fall. Men det sak bli spännande och man läser om så många som lyckats med AH.
    Även akupunktur görs denna gång samt långtidsodling om det blir många ägg så nu måste det väl lyckas!
    Lycka till alla och en Kram från mig.

• Utlandssvensk

Pa var klinik (jag bor utomlands) pagar just nu en europeisk undersökning där läkarna gör AH pa ALLA (som vill allltsa) för att se om AH kan öka förutsättningarna. Tidigare användes AH mest bara pa dom som hade harda skal eller som misslyckats flera ganger i rad.

Det finns tva nackdelar med AH har jag förstatt: a) större risk för enäggstvillingar b) risk för att ägget skadas vid själva manipuleringen och ej kan föras in. Därför verkar det lite riskabelt att testa med AH om man har väldigt fa ägg. Annars sa tycker jag att det later övervägande positivt.

• Förhoppningar

*Fniss*

Vilken tur! Ökad risk för enäggstvillingar - och jag som vill ha tvillingar!! Hoppas hoppas. Och så bär jag dessutom 2 ägg som fått AH.
    Oj! Detta blir spännande!!!

• cta

Vi fick genom icsi tillbaka 1ägg som var AH och det ägget är idag en flicka på 18månader.Så jag tror stenhårt på AH......

• Jojjann

bor också utomlands och på min klinik gjorde de ah på alla 37 och äldre, tydligen ansåg man att äldre kvinnors ägg ofta har segare skal. Fick också höra att det var något högre sannolikhet för enäggstvillingar. Själv har jag nu tvåäggstvillingar efter försök nr 5 och har också ett mf, två misslyckade FET och ett misslyckat ET bakom mig (den gången fick jag tillbaka tre jättefina embryon och det blev inget, sist fick jag tillbaka ett fint och ett ok och då fastnade båda så emryokvaliteten i sig är ju bara en del av ekvationen).

Fick ta några speciella tabletter innan transfer som hängde ihop med att jag gjorde ah. I usa kallas de Medrol och tetracycline. tog båda i fyra dagar med start vid plock. Kanske något att fråga era läkare om i Sverige. Har gått på en universitetsklinik som jag tror är känd internationellt.

Svar på tråden Har du fått ägg med Assisted Hatching??