• Boel11

6 månaders bebis vill inte amma längre

Hej!

Skulle gärna vilja höra lite vad andra har för erfarenheter vad gäller amning av 6 månaders gamla bebisar.

Min dotter, som är ganska precis 6 månader, har helt tappat intresset för bröstet. Hon vill inte amma! Jag trälar och trälar men det är svårt att få henne att "tutta". Till min stora förskräckelse har nu mjölkproduktionen gått ner sig ordentligt och jag försöker pumpa ur för att ge min dotter i flaska istället, men får inte ur speciellt mycket.

Vi har börjat med smakportioner av mat och hon äter gröt och välling med god aptit, men jag vill ju amma längre! Har ännu inte gett någon ersättning (6 månaders bebisar kan väl inte helt leva på gröt/välling och små matportioner?) men fruktar att jag måste komplettera eftersom bröstmjölken börjar ta slut.
    Jag vet att mjölkproduktionen ökar ju mer man ammar men vad gör man när barnet inte vill!? Jag har dessutom svårt att få mjölken att rinna till när jag pumpar ur...

Har ni några goda råd till mig?
    Mvh/Linda         

• Svar på tråden 6 månaders bebis vill inte amma längre
  • valurej

Även bebisar är individer!
    Bestämmer de sig så gör de, det är inte så mycket att göra åt... Sina egna behov hamnar i andra hand, som med mycket annat när det gäller barn:) Rådet är att ge henne det hon vill äta. Gillar hon gröt och välling så är det ju toppen! Värre vore ju om hon inte ville amma men inte heller ville  ha något annat. Min dotter vände plötsligt bort huvudet vid 7 månaders ålder. Trodde att det var tillfälligt och föreslog bröstet ett par dagar, men nej. Hon ville inte ha. Det är bara att respektera den lilla individet och acceptera. Tvinga någon till bröstet är ju inte ok.

• Tallen

Försök med att amma så fort ni vaknat på morgonen, innan hon ätit något annat och innan dagen har kommit igång med allt spännande! Och försök behålla denna amning så länge som möjligt- det går bra att bara amma en gång om dagen!

Ett annat förslag är att börja varje måltid med att amma lite innan smakportioner/ gröt så att amningen kommer först och utgör huvuddel av måltiden och smakportioner blir just smakportioner.

Lycka till!

• Tanken

Hej. Så där gjorde min dotter också, precis i den åldern. Jag blev helt förtvivlad vilket kom som en chock (hade inte fattat att det var så viktigt för mig!!) till slut började hon typ gråta så fort hon fick en skymt av mitt bröst!

Ringde till amningshjälpen och pratade med en oförstående kvinna som tyckte att jag skulle öva på hållning osv (efter 6 månader!?). Någon vecka senare ringde jag igen och fick prata med en annan kvinna som lyssnade på mig ett kort tag och sa "din mjölkproduktion har gått ned och barnet har nu insett att det inte är värt besväret". Försökte förklara att jag minsann visst hade mjölk. Hon sa att jag istället för att försöka amma dottern när hon var vrålhungrig så skulle jag istället ge henne lite ersättning (eller kanske i ditt fall då välling) och sedan erbjuda bröstet. Och göra detta så ofta som möjligt och även pumpa mellan varven. Hade inget att förlora och det funkade faktiskt! Jag ammade vidare ett par månader till

Kanske inte alls är samma anledning din dotter inte vill amma, men tänkte ändå dela med mig av min erfarenhet. Jag fick dessutom ett recept på ett preparat som ökade produktionen (dramatiskt!). Kommer inte ihåg vad det heter och har aldrig hört talas om att det skrivs ut i Sverige, men det är relativt vanligt i landet där jag bor.

• johandra

Ja ibland har man inte så mycket val tyvärr. 

Vår yngsta tjej valde bort bröstet när hon var knappt 5 månader. Hon skulle ha MAT så det så!! Så det var bara att acceptera det med sorg i hjärtat och sluta amma. Ibland vill dom inte helt enkelt utan vill gå vidare i livet helt av sig själva. 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Tanken

Motilium heter det visst, preparatet som ökar produktionen.

• sagofröken

Min dotter "amningsvägrade" - dagtid - en period vid 6 mån. Allt var så otroligt spännande om dagarna helt enkelt, hon hade inte ro i kroppen. Fick råd i en tråd här på fl om att testa just olika ställningar och gå undan ordentligt, funkade bäst i tyst nedsläckt rum.

Svar på tråden 6 månaders bebis vill inte amma längre