• Anonym (Faan)

Det kliar så förbannat

Det kliar överallt på hela kroppen, jag blir vansinnig

Det kliar till och med på handflatorna och under fötterna. Har inga utslag eller märken. Det bara kliar.
    Jag har tänkt tanken att det kan vara för att jag är torr kanske, vi har mycket kalk i vårat vatten som torkar ut en del. Men kliar det verkligen på handflatorna och fötterna då?
    Jag har varit torr förut men inte haft sån här klåda. Huden känns inte snustorr heller.
    Kan tillägga att jag inte är gravid..

Va fan kan det vara??

• Svar på tråden Det kliar så förbannat
  • MammaHela

Du bör kanske gå till läkaren och be dem kolla dina levervärden. 

Annars vet jag inte vad det kan vara. Har du nyligen bytt tvål/tvättmedel eller något liknande?

• Pickeli

Kan ju vara någon form av nässelutslag som inte syns. Blir du väldigt röd eller varm där det kliar efter ett tag?

Testa ta en allergitabeltt och se om det hjälper.

Jag har nästa likadant. Det kliar överallt, i öronen på händerna ja överallt. Får ibland lite prickar som nässelutslag där det kliar men oftast inte. Jag har kroniskt urtikaria och käkar allergitabletter varje dag. Av okänd orsak. Alla min prover har varit tipp topp!

Google it!
  • Fia 28

Pollenbesvär kan ju ge klåda lite överallt utan synliga eksem, så testa ta en allergitablett. Gå igenom om du bytt tvål, tvättmedel eller shampo på sistone. Jag använde ett shampo ett tag som gjorde att jag kliade hårbotten tills det blödde innan jag kom underfund med vad orsaken var.
    Om det inte hjälper så kan det vara bra att kolla upp levern så det inte är något allvarligare på gång!

• Anonym

Kliar det i ansiktet och huvudet också? För om inte så kan det vara skabb. Jag och min sambo fick klåda på hela kroppen, mest på armar och ben och senare mest på händer och fötter. Vi gick till läkare och dom sa att det var allergi fast min sambo aldrig någonsin varit allergisk (konstigt att båda fick det samtidigt fast vi inte bytt tvättmedel eller nåt). Tillsist gick jag ändå till apoteket och köpte kräm mot skabb och vips, klådan försvann. Var vi fått skabbet i från är en gåta men det är relativt vanligt och har inget med dålig hygien att göra. Testa att kräm mot skabb och tvätt alla sängkläder, kläder och annat och frys sånt som inte kan tvättas.

• Anonym (Faan)

Har inte bytt nån tvål, schampo, tvättmedel m.m.
    Använder alltid samma..

Har aldrig haft allergi, kan det komma bara sådär? Tänker då på pollen och liknade.
    Har inga allergitabletter hemma.

Läste lite snabbt på nätet om levern.. Det va ju inge roligt. Slutade läsa efter beskrivningen på symptom..
    Dom stämde lite, men inte 100.

Kan ju ta mig till ett apotek idag och köpa nån allergitablett.. Vilken sort ska man ha då, ni som har koll?
    Testar allergitabl och smörja in mig som fan..
    Funkar inte det så får jag väl pallra mig iväg till en läkare

• Pickeli
    Anonym (Faan) skrev 2012-06-15 12:30:54 följande:
    Använder alltid samma..

Har aldrig haft allergi, kan det komma bara sådär? Tänker då på pollen och liknade.

Läste lite snabbt på nätet om levern.. Det va ju inge roligt. Slutade läsa efter beskrivningen på symptom..

Kan ju ta mig till ett apotek idag och köpa nån allergitablett.. Vilken sort ska man ha då, ni som har koll?
    Vilka antihistaminer som helst i stort sett, loratadin kör jag. Det är ingen större skillnad förutom priset Ska du äta dem regelbundet är det bra att testa vilka som ger minst ev biverkningar!
    Google it!
  • Anonym (Faan)
    Pickeli skrev 2012-06-15 13:25:16 följande:
    Vilka antihistaminer som helst i stort sett, loratadin kör jag. Det är ingen större skillnad förutom priset Ska du äta dem regelbundet är det bra att testa vilka som ger minst ev biverkningar!
    Ok, jag ska köpa och testa
  • Fia 28
    Anonym (Faan) skrev 2012-06-15 12:30:54 följande:
    Använder alltid samma..

Njäe, man får kanske inte pollenproblem sådär hux flux. Men i år är det värsta pollensäsongen på 30 år, så de som vanligtvis klara sej undan symptom har i år fått problem. Testa som sagt allergitablett först.
  • Anonym (Faan)
    Anonym skrev 2012-06-15 12:25:11 följande:
    Kliar det i ansiktet och huvudet också? För om inte så kan det vara skabb. Jag och min sambo fick klåda på hela kroppen, mest på armar och ben och senare mest på händer och fötter. Vi gick till läkare och dom sa att det var allergi fast min sambo aldrig någonsin varit allergisk (konstigt att båda fick det samtidigt fast vi inte bytt tvättmedel eller nåt). Tillsist gick jag ändå till apoteket och köpte kräm mot skabb och vips, klådan försvann. Var vi fått skabbet i från är en gåta men det är relativt vanligt och har inget med dålig hygien att göra. Testa att kräm mot skabb och tvätt alla sängkläder, kläder och annat och frys sånt som inte kan tvättas.
    Kliar överallt..
    Men om det vore skabb så borde väl nån mer i familjen ha det. Läste lite om det och  det ska tydligen klia mest på natten och jag tror inte att jag kliar då, märker inget iallafall
  • Anonym (Faan)
    MammaHela skrev 2012-06-16 11:46:17 följande:
    det blir gångar i huden om man har skabb.
    Det har jag inte Glad
  • mclo

Gångarna i huden ser man inte..
    Man märker först av skabb efter en månad på den som drabbas först och sen får resten av familjen det ca en månad efter dig.

• Anonym (Faan)

Uppdatering!
    Det verkar som att det bara är torrhet. Jag smörjde in mig som fan i flera dagar och då gick det över. Ha dock inte gjort det på några dar nu och kliandet är tillbaka..
    Vi har egen brunn och tydligen väldigt kalkrikt vatten. Vattnet torkar ut en hel del..
    Hoppas att det bara är det, annars återkommer jag

• Anonym
    MammaHela skrev 2012-06-16 11:46:17 följande:
    det blir gångar i huden om man har skabb.
    Nä, det behöver det inte bli. Dessutom är skabb en liten parasit att det vore omöjligt att se gångarna med blotta ögat. Tur att det dock bara var torrhet, TS!
Svar på tråden Det kliar så förbannat