• Anonym

sjukpenning + graviditetspenning??

Hej!
    ska ha barn i oktober.
    Jag är sjukskriven 50% fram till min semester nu, kan jag ändå ansöka om graviditetspenning som jag vill ta ut efter semestern - 4 av de sista veckorna innan beräknad förlossning??

Tack på förhand!  

• Svar på tråden sjukpenning + graviditetspenning??
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är sjuk så går sjukpenning före graviditetspenning. Men självklart kan du söka graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser.

Du kan bara få graviditetspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid.

Graviditetspenning betalas ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

Klicka på länken för att läsa mer om graviditetspenning:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning 

Hälsningar
    Elin, handläggare 

• Anonym

Så det spelar ingen roll om jag har tidsbestämd sjukskrivning eller inte, gör ni samma bedömning om min ansökan?? Eller är det säkras Att ha en tidsbestämd sjukskrivning exempelvis from nu till min planerade semester?

• Försäkringskassan

Hej

Vi kommer att behandla din ansökan om graviditetspenning på samma sätt som övriga ansökningar.  

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden sjukpenning + graviditetspenning??